Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Retorik och argumentation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att belysa viktiga aspekter av retorik och argumentation, med fokus på att analysera och producera olika typer av argumenterande texter. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera argumentationsstrategier och retoriska verktyg i texter, samt skapa egna argumenterande texter där de tillämpar dessa verktyg.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med innehåll, struktur och språklig variation som är anpassad till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven för utvecklade resonemang om innehållet i olika texter och kan skilja på argument och information i argumenterande texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till retorik (10 min)
• Förklara vad retorik är och dess betydelse i kommunikation.
• Diskutera de tre grundläggande retoriska appellerna: ethos, pathos och logos.
• Ge exempel på hur dessa appeller används i vardaglig kommunikation och i media.
Analys av argumenterande texter (15 min)
• Låt eleverna läsa en kort argumenterande text och identifiera argumentationsstrategier.
• Diskutera i helklass vilket syfte texten kan ha och vilken målgrupp den riktar sig till.
• Visa exempel på vad som gör ett argument starkt eller svagt och diskutera.
Skrivövning: Extern uppgift (15 min)
• Ge eleverna i uppdrag att skriva en egen argumenterande text på 300-500 ord.
• Diskutera olika ämnesval och hur man kan strukturera en argumenterande text.
• Ge tips på hur man kan använda de retoriska verktygen för att förstärka sina argument.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
• Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
• Diskutera kort hur retorik kan påverka vår uppfattning och beslutsfattande.
• Ställ frågor för att säkerställa att eleverna tagit till sig informationen.
Eleverna ska i små grupper diskutera ett aktuellt ämne och ha en mini-debatt där de får använda det de lärt sig om retorik och argumentation. Varje grupp får 5 minuter för att presentera sina argument. Syftet med aktiviteten är att ge eleverna möjlighet att praktisera sina kunskaper i argumentation och retorik i en verklig kontext.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
• Vad är de tre retoriska appellerna?
Svar: Ethos, Pathos, Logos.
• Vad innebär ethos i en argumenterande text?
Svar: Ethos handlar om talarens karaktär och trovärdighet.
• Ge ett exempel på när pathos kan användas effektivt.
Svar: När man vill väcka känslor hos publiken, som till exempel i välgörenhetstexter.
• Vad är skillnaden mellan fakta och argument?
Svar: Fakta är verifierbara uppgifter, medan argument syftar till att stödja en åsikt.
• Hur kan logos stärka en argumentation?
Svar: Genom att använda logiska resonemang och fakta kan man övertyga publiken.
Hemläxa
Skriv en argumenterande text om ett valfritt ämne, mellan 300-500 ord.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna välja ett kontroversiellt ämne och skriva en längre argumenterande text (800-1200 ord) där de utför djupgående källforskning och använder olika retoriska verktyg. Målet är att kritiskt granska olika perspektiv och erbjuda en väl underbyggd egen ståndpunkt.
Förslag för nästa lektion
Källkritik inom argumentation. I nästa lektion kan eleverna fokusera på hur man genomför källkritiska analyser av de källor de använder i sina argumentationer. Undervisningen bör omfatta metoder för att bedöma källors trovärdighet och relevans, samt hur dessa källor kan integreras i egna argumenterande texter för att stärka dem. Det är relevant för att skapa medvetenhet om vikten av att använda trovärdiga källor när man bygger argument.
Förberedelser
• Förbered exempel på argumenterande texter att använda under lektionen.
• Skapa en lista med möjliga ämnen för elevernas skrivövningar.
• Förbered diskussionsfrågor för mini-debatten i grupper.