Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 1 – Satsradning

Lektionsplanering för Satsradning

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: Satsradning


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla centrala innehåll som omfattar skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion, samt språkriktighet som inkluderar de språkliga egenskaper och textegenskaper som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Undervisningen ska också inkludera argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text samt grunderna i den retoriska arbetsprocessen.

Kunskapskrav:

För att uppnå godkänt måste eleven visa förmåga att använda ett varierat ordförråd och följa grundläggande språkriktighetsregler i både tal och skrift. Eleven ska också kunna analysera och reflektera över texter samt fungerande språkbruk i olika sammanhang.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till satsradning (10 min)

  • Definiera vad satsradning är.
  • Visa exempel på satsradning i både tal och skrift.
  • Diskutera syftet med satsradning och när det används.

Övning i satsradning (15 min)

  • Presentera olika meningar och be eleverna identifiera och rätta satsradning.
  • Arbeta i par för att skapa egna exempel på satsradning.
  • Diskutera och jämföra elevernas exempel.

Satsradning i litteraturen (15 min)

  • Läs ett utdrag ur en text med exemplifierad satsradning.
  • Analysera hur satsradningen påverkar textens flyt och innebörd.
  • Diskutera elevernas reflektioner kring texten.

Avslutande reflektion (5 min)

  • Återkoppla till dagens lektion och vad som lärts om satsradning.
  • Fråga eleverna om de har några frågor eller funderingar.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i små grupper och skapa en dialog där de medvetet använder satsradning. Varje grupp ska genomföra en kort presentation av sin dialog för klassen, vilket också ger möjlighet till respons och diskussion kring användandet av satsradning.


Exit-ticket

  • Vad är satsradning?

    Svar: En typ av meningsbyggnad där flera satser kopplas samman utan konjunktionen ”och” eller ”men”.

  • Ge ett exempel på inkorrekt satsradning.

    Svar: ”Jag gick hem, det började regna.”

  • Varför används satsradning ibland i litterära texter?

    Svar: För att skapa ett mer flytande och dynamiskt uttryckssätt.

  • Nämn en fördel med att använda satsradning.

    Svar: Det kan ge en snabbare och mer sammanhållen berättelse.

  • Hur kan satsradning påverka textens mening?

    Svar: Det kan förändra betoningen av olika delar av texten och påverka hur informationen uppfattas.


Hemuppgift

Skriv en kort text eller berättelse där du medvetet använder minst tre exempel på satsradning. Syftet är att tillämpa de färdigheter ni lärt er under lektionen. Hemuppgiften kan fungera som en lärdom för vidareläsning eller komplettering för den som har missat lektionen.


Citat

“Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling.” – (Från svenska läroplaner)

Detta citat understryker vikten av språket i vårt lärande och i våra kommunikationer, vilket är centralt i förståelsen av både språkriktighet och satsradning.


Nästa lektion

Tema: “Argumentationsteknik”. Detta är relevant för att eleverna ska få möjlighet att tillämpa sin kunskap från satsradning när de utformar argumenterande texter, vilket är en viktig del av boken.


Modern Tillbaka-knapp
×