Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Litteraturpresentationer på digital plattform
Koppling till styrdokument
Denna lektionsplanering fokuserar på att presentera litterära analyser genom digitala plattformar. Eleverna kommer att utveckla sina färdigheter för att skapa och publicera digitalt innehåll, samt att reflektera över hur digital kommunikation kan användas för att sprida litterär förståelse och skapa en gemenskap kring litteratur.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna kommunicera sina kunskaper och insikter om litteratur både skriftligt och muntligt, samt använda digitala verktyg för att presentera och publicera sina arbeten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till digitala presentationer (10 min)
• Diskutera fördelarna och utmaningarna med att använda digitala plattformar för litteraturpresentationer.
• Gå igenom olika digitala verktyg som kan användas för att skapa presentationer (t.ex. PowerPoint, Prezi, Canva, etc.).
• Betona vikten av att anpassa innehållet efter den digitala plattformen och publiken.
Genomgång av publiceringsprocessen (10 min)
• Förklara hur eleverna kan publicera sina analyser på den valda digitala plattformen (exempelvis Google Sites, Padlet eller en klassblogg).
• Ge konkreta exempel på hur man kan strukturera upplägget av presentationen i digital form.
• Diskutera vikten av att ge tydliga källhänvisningar och etikett i digital kommunikation.
Arbeta med digitala presentationer (25 min)
• Eleverna får tid att arbeta med sina presentationer. De kan använda sin tidigare litterära analys och omvandla den till en digital form.
• Läraren går runt och hjälper till med teknikfrågor och ger feedback på innehållet.
• Eleverna bör också diskutera sin presentation i par för att få ömsesidig feedback.
Avslutning och sammanfattning (5 min)
• Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig om digital presentation och litterär kommunikation.
• Betona vikten av att vara kreativa och tänka utanför ramarna när de skapar sina digitala arbeten.
Aktivitet
Eleverna kommer att konvertera sina litterära analyser till digitala presentationer, vilket ger dem möjlighet att figurera både i skriftliga och digitala medier och utveckla sitt kreativa tänkande. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
• Vilka digitala verktyg använde du för att skapa din presentation?
Svar: Eleverna nämner de verktyg de använde, exempelvis PowerPoint, Prezi eller Canva.
• Vad tycker du var den största utmaningen med att skapa en digital presentation?
Svar: Reflektionen kan handla om innehållsorganisation, tekniska problem eller kreativt uttryck.
• Hur kan digital kommunikation förändra hur vi diskuterar litteratur?
Svar: Genom att nå en bredare publik och ge fler möjligheter till interaktion.
• Vilken feedback fick du från din grupp och hur planerar du att använda den?
Svar: Reflektera över det givna stödet och hur det kan förbättra presentationen.
• Hur kan ni säkerställa att er digitala presentation känns professionell och informativ?
Svar: Genom att använda tydlig layout, korrekt språk och källhänvisningar.
Hemläxa
Färdigställ den digitala presentationen och förbered den för publicering. Presentationen ska vara klar till nästa lektion och innehålla minst tre digitala element (t.ex. bilder, videoklipp, infografik).
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att skapa en digital litteraturkanal där de delar sina analyser och diskussioner om litteratur med en bredare publik. De bör inkludera interaktiva element, som en avsnittsserie där de lär besökare om olika litterära teman eller formler.
Förslag för nästa lektion
Publicering av litteraturpresentationer
I nästa lektion kommer vi att publicera elevernas digitala presentationer och diskutera hur man kan interagera med publiken online. Lektionen ska även fokusera på att ge och ta emot digital feedback och hur detta kan leda till ytterligare lärande.
Förberedelser
• Samla exempel på bra digitala presentationer för inspiration.
• Förbereda en plan för hur vi ska publicera presentationerna och interagera med feedback.
• Kontrollera alla tekniska hjälpmedel som kommer att användas för publiceringen.