Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 2 – Postmodernismens inträde: Strömningar och Författarperspektiv

Lektionsplanering för Svenska 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Postmodernismens inträde: Strömningar och Författarperspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska läsa och analysera postmodern litteratur och förstå dess kännetecken, teman samt dess påverkan på samtida samhällsfrågor och litterära former.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera postmodern litteratur och diskutera dessa utifrån litterära och temaniska perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till postmodernismen (15 min)

  • Ge en översikt av postmodernismen som en litterär rörelse som växte fram under senare delen av 1900-talet.
  • Diskutera centrala kännetecken för postmodern litteratur, såsom intertextualitet, metafiktion, och en lek med narrativ struktur.
  • Introducera författare som Lars Norén, Kristina Lugn och Sara Stridsberg, samt deras bidrag till den postmodernistiska litteraturen.

Kännetecken och teman i postmodern litteratur (15 min)

  • Analysera teman som identitet, verklighet kontra fiktion, och samhällskritik i postmodern litteratur.
  • Diskutera hur postmodernismen utmanar traditionella uppfattningar om sanningen och hur detta speglas i de liknade författarnas verk.
  • Låt eleverna reflektera över hur dessa teman är relevanta i deras egen tid.

Läsning och analys av textutdrag (10 min)

  • Läs utvalda utdrag från verk av Norén, Lugn eller Stridsberg i klassen.
  • Diskutera språk, stil och de centrala teman som presenteras i texterna.
  • Be eleverna reflektera över hur postmodernismen påverkar deras förståelse av identitet och verklighet.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt verk av en postmodern författare.
  • Grupperna ska förbereda korta presentationer där de delar med sig av sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och stil.
  • Låt grupperna återkoppla till helklass och diskutera sina fynd.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kreativ text som spelar på postmodernistiska tekniker och teman. De kan använda element av metafiktion, icke-linjära berättelser eller kombinera olika stilar. Elever ska skapa en visuell presentation av sitt verk som visar de teman och tekniker som de använt.

Exit-ticket

  • Vilka insikter fick du om postmodernismen genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema i postmodern litteratur som du tyckte var intressant. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur skiljer sig postmodern litteratur från tidigare litterära strömningar? Svar: [Öppen fråga]
  • Vilka känslor eller tankar väcktes av de textutdrag vi diskuterade? Svar: [Öppen fråga]

Modern Tillbaka-knapp