Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 3 – Litteratur och trauma

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litteratur och trauma

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska hur litteratur skildrar trauma och dess effekter på individer och samhällen. Eleverna kommer att analysera verk som hanterar frågor om traumatiska upplevelser, minne, identitet och hur dessa teman synliggörs genom litteraturen.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och reflektera över litterära verk i relation till trauma och de effekter som trauma har på identitet och samhälle. Eleven kan ge exempel på hur trauma skildras och hur detta påverkar karaktärer och teman i rörelsen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till litteratur och trauma (10 min)

• Diskutera vad trauma innebär och hur det kan skildras genom litteratur. Ge exempel på olika typer av trauma, inklusive personligt, historiskt och kollektivt trauma.

• Ställ frågor till klassen om verk de känner till som berör teman av trauma, såsom “The Things They Carried” av Tim O’Brien eller “Ett nytt liv” av Anne Frid.

Presentation av litterära verk (15 min)

• Välj ut ett par verk, som “Beloved” av Toni Morrison eller “Sofies värld” av Jostein Gaarder beroende på gruppens förkunskaper, och fokusera på hur dessa verk hanterar trauma.

• Läs och analysera utdrag som tydligt visar hur trauman påverkar karaktärerna och deras identiteter.

Gruppdiskussion om trauma och identitet (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem olika litterära texter att analysera. Be dem att fokusera på hur trauman påverkar karaktärerna, deras upplevelser och handlingar.

• Låt grupperna redovisa sina insikter och diskutera hur litteraturen kan ge röst åt traumatisk erfarenhet.

Reflektion över litteraturens betydelse (5 min)

• Samla gruppernas tankar och diskutera hur litteraturen kan hjälpa oss att förstå och bearbeta trauma, både på ett individuellt och samhälleligt plan.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

• Avsluta lektionen med en sammanfattning av vad som diskuterats och förbered eleverna för en skrivuppgift där de kommer att tillämpa sina analyser av trauma i litteraturen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort analys (250-300 ord) av hur ett specifikt litterärt verk skildrar trauma och dess påverkan på karaktärerna eller berättelsen. De ska använda konkreta exempel från texten för att stödja sina argument. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Vad innebär trauma i litteraturens kontext?
◦ Trauma refererar till djupa psykologiska sår som påverkar en persons identitet och liv, och som kan skildras genom litteratur.

• Ge exempel på ett litterärt verk som hanterar trauma.
◦ “Beloved” av Toni Morrison är ett exempel som utforskar kollektivt och personligt trauma kopplat till slaveri.

• Hur kan litteratur fungera som ett verktyg för att bearbeta trauma?
◦ Genom att gestalta traumatisk erfarenhet kan litteratur hjälpa läsare att förstå och empatisera med andras upplevelser.

• Vilka teman är vanliga i litteratur som rör trauma?
◦ Teman som minne, förlust, identitet och överlevnad är ofta förekommande.

• Hur kan trauma påverka en karaktärs utveckling i en berättelse?
◦ Trauma kan forma en karaktärs beslut, relationer och självkänsla och leda till en komplex utveckling genom berättelsen.

Hemläxa

Skriv en längre analys (400-500 ord) där ni väljer ett litterärt verk och undersöker hur trauma skildras och dess effekter på karaktärerna och berättelsen. Inkludera exempel som belyser centrala teman.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan göra en djupgående studie (600-800 ord) av en specifik typ av trauma inom litteraturen, inklusive dess kulturella och historiska kontexter. De ska inkludera exempel från flera verk för att illustrera sina argument.

Förslag för nästa lektion

Tema: Litteratur och psykologi. Den kommande lektionen kan fokusera på hur litteraturen korsbefruktar med psykologiska teorier och hur karaktärernas inre liv och psykologiska konflikter skildras. Eleverna får analysera hur olika psykologiska teorier, som Freuds och Jungs, kan tillämpas för att förstå karaktärernas motivationer och handlingar.

Förberedelser

• Välj och förbered litterära verk som exemplifierar teman kring trauma.

• Skapa diskussionsfrågor kopplade till litteraturens skildring av trauma.

• Förbered material för den skriftliga analysen som eleverna ska göra.


Modern Tillbaka-knapp
×