Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Teckenspråk 1 – Offentliga sammanhang

Lektionsplanering Teckenspråk 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Teckenspråk 1
Tema: Användning av tecken i offentliga sammanhang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på hur teckenspråk används i olika offentliga situationer, som möten, presentationer och offentliga tal, samt vikten av att anpassa och medvetandegöra sitt teckenspråk beroende på publiken.

Kunskapskrav

Eleven kan använda tecken och anpassa sitt språk i offentliga sammanhang. Eleven kan ge exempel på olika sätt att interagera och kommunicera med en publik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till offentliga sammanhang (10 min)

  • Definiera vad som menas med offentliga sammanhang i teckenspråkskommunikation.
  • Diskutera vikten av att vara medveten om publikens behov och hur man anpassar sin kommunikation.
  • Ge exempel på olika offentliga situationer där teckenspråk används.

Kommunikationsstrategier i offentliga sammanhang (15 min)

  • Presentera olika strategier för att kommunicera effektivt i offentliga sammanhang.
  • Diskutera vikten av tydlighet och anpassning av tecken beroende på hur stor eller liten publiken är.
  • Låt eleverna reflektera över sina egna erfarenheter i offentliga situationer.

Praktisk övning: Simulera en offentlig presentation (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper där de ska förbereda en presentation om ett ämne de är intresserade av.
  • Grupperna ska använda tydligt teckenspråk och anpassa sin kommunikation efter en tänkt publik.
  • Observera grupperna och ge feedback på deras presentationer.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen med fokus på hur teckenspråk används i offentliga sammanhang.
  • Diskutera vad som fungerade bra i gruppernas presentationer och var det utrymme för förbättring.
  • Ställ öppna frågor för att förstärka lärandet, som hur de kan tillämpa dessa strategier i framtida offentliga sammanhang.

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i små grupper för att förbereda en kort offentligt tal eller presentation. De ska spela in sig själva medan de utför presentationen i teckenspråk, och efteråt granska videon för att identifiera styrkor och områden för förbättring i sin kommunikation. Efter att ha sett alla presentationer kommer klassen att ge konstruktiv feedback på varandras prestationer.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig om att använda teckenspråk i offentliga sammanhang?
  • Nämn en strategi för att säkerställa att din publik förstår ditt budskap.
  • Vilken utmaning stötte du på under dagens övningar?
  • Hur kan du förbättra din förmåga att kommunicera i offentliga sammanhang?
  • Utifrån dagens lektion, vad tycker du är viktigast att tänka på när man presenterar offentligt?

Modern Tillbaka-knapp
×