Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 2
Tema: Framställning av argumenterande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att skriva argumenterande texter. Eleverna kommer att lära sig struktur och stil för att effektivt uttrycka sina åsikter, stödja dem med argument och anknyta till relevanta exempel.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visat förmåga att skriva strukturerade och argumenterande texter med tydlig ställningstagande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till argumenterande texter (10 min)
- Förklara vad en argumenterande text är och dess syfte.
- Diskutera de olika delarna av en argumenterande text: inledning, argument, motargument och avslutning.
Struktur och stil (15 min)
- Gå igenom hur man strukturerar en argumenterande text, inklusive användning av övergångsord och tydlig ställning.
- Ge exempel på inledande meningar och avslutningar som kan fånga läsarens intresse.
Övning: Skapa en textskiss (15 min)
- Låt eleverna i par brainstorma om ett ämne de vill skriva om, och skapa en enkel textskiss med argument och motargument.
- Ge dem möjlighet att diskutera och justera sina idéer innan de skriver.
Skriva första utkast (10 min)
- Ge eleverna tid att påbörja sitt första utkast till en argumenterande text utifrån sin skiss.
- Betona att de ska fokusera på att formulera sina åsikter och stödja dem med argument.
Aktivitet
Eleverna ska färdigställa sina argumenterande texter som uppgift, där de ska inkludera en tydlig argumentation med minst tre argument och ett motargument för att styrka sina åsikter. Efter att ha skrivit sina texter ska de dela dem i små grupper för att ge och få feedback.
Exit-ticket
- Vad är syftet med en argumenterande text?
Svar: Att övertyga läsaren om en åsikt genom att framföra argument och exempel. - Vilka är de viktigaste delarna av en argumenterande text?
Svar: Inledning, argument, motargument och avslutning. - Ge ett exempel på ett övergångsord.
Svar: För det första, däremot, därför. - Varför är det viktigt att ha motargument i en text?
Svar: För att visa att man är medveten om andra synpunkter och stärka sin egen argumentation. - Hur kan en effektiv avslutning se ut?
Svar: Den sammanfattar huvudpoängerna och lämnar ett bestående intryck på läsaren.