Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4-6
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Arbetsfördelning i hemmet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper om hur olika typer av uppgifter i hemmet är kopplade till familjen och samhälle och hur fördelningen kan påverka relationerna i hemmet. | Eleven kan diskutera och redogöra för vad som kännetecknar olika uppgifter i hemmet, samt ge exempel på hur dessa kan fördelas. |
[Lgr22, Hem- och konsumentkunskap, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till arbetsfördelning i hemmet (10 min)
- Diskutera vad arbetsfördelning i hemmet innebär.
- Ge exempel på vanliga uppgifter i hemmet.
- Fråga eleverna hur de ser på sin egen arbetsfördelning.
- Dela in klassen i grupper för diskussion.
- Gruppdiskussion om uppgifter (15 min)
- Låt grupperna diskutera vilka uppgifter som de tycker är viktiga i hemmet.
- Diskutera hur dessa uppgifter kan fördelas mellan familjemedlemmarna.
- Samla ihop tankarna i klassen.
- Presentation av grupper (15 min)
- Låt varje grupp redovisa sina tankar om arbetsfördelning.
- Diskutera skillnader och likheter i gruppernas presentationer.
- Ställ öppna frågor för att engagera hela klassen.
- Reflektion och avslutning (10 min)
- Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig i lektionen.
- Diskutera hur en jämn arbetsfördelning kan påverka relationerna i hemmet.
- Avsluta med att sammanfatta viktiga punkter från diskussionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Arbetsuppgifter i hemmet: Eleverna ska förstå att det finns olika typer av uppgifter som måste göras i hemmet, såsom städning, matlagning och tvätt. Genom att identifiera dessa uppgifter kan man börja diskutera arbetsfördelningen.
- Familjedynamik: Diskussion om hur olika familjer har olika sätt att fördela arbetsuppgifter och hur dessa påverkar relationerna inom familjen. Det är viktigt att förstå att alla familjer är olika.
- Jämställdhet: Prata om vikten av jämställdhet i hemmet när det kommer till arbetsfördelning; hur jämn fördelning kan främja både relationer och välmående.
- Konflikthantering: Diskutera hur missförstånd kan uppstå angående arbetsfördelning och hur man kan hantera dessa.
- Samverkan och teamwork: Vikten av att alla bidrar i ett hem och hur detta påverkar samverkan och familjedynamik positivt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Arbetsfördelning | Begreppet beskriver hur olika uppgifter och ansvar delas mellan medlemmar i en grupp eller hushåll. | Ordet “arbetsdelning” kommer från tyska “Arbeitsgliederung”. |
Jämställdhet | Jämställdhet innebär att personer oavsett kön ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. | Ordet “jämställdhet” kommer från det svenska språket, en kombination av “jämn” och “ställd”. |
Familjedynamik | Familjedynamik refererar till de mönster av interaktion och relationer som finns inom en familj. | Ordet “dynamik” härstammar från grekiska “dynamis”, som betyder kraft. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att ojämlik arbetsfördelning kan påverka relationerna i hemmet?
- B. Vilka uppgifter tycker ni bör prioriteras mer i familjen? Redogör varför.
- C. Hur kommunicerar ni i era familjer när ni ska dela på arbetsuppgifter?
Aktivitet
Låt eleverna i grupper skapa en plan för arbetsfördelning i en hypotetisk familj. Ge dem en lista över olika uppgifter och be dem diskutera hur de ska dela upp dem. Varje grupp kan sedan presentera sin plan för klassen. Fokus ska ligga på att balansera kommunikation och rättvisa i fördelningarna, vilket hjälper dem att reflektera över sitt eget hem.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder arbetsfördelning? | Att dela på uppgifter i hemmet. |
Hur påverkar ojämlikhet relationerna i en familj? | Det kan skapa spänningar och missnöje. |
Nämn två exempel på uppgifter som ska fördelas. | Städning och matlagning. |
Vad är viktigt att tänka på vid fördelning av uppgifter? | Jämställdhet och responsivitet. |
Hur kan man hantera konflikter kring arbetsfördelning? | Genom att ha öppna diskussioner och samla synpunkter. |
Vilken roll har kommunikation i arbetsfördelningen? | Att tydliggöra roller och ansvarsområden. |
Vad tycker du är en rimlig arbetsfördelning i hemmet? | Det varierar, det ska kännas rättvist för alla. |
Hur kan ni hjälpa varandra i hemmet? | Genom att samarbeta och hjälpa till vid behov. |
Hemuppgift
Eleverna ska dokumentera en vecka där de själv observerar och noterar vilka hemuppgifter de gör. De ska reflektera över hur dessa uppgifter kan fördelas i deras familj och rapportera tillbaka i klassen. Denna hemuppgift syftar till att öka medvetenheten kring arbetsfördelning i hemmet.
Citat
”Det är inte hur mycket vi gör, utan hur mycket kärlek vi lägger i det vi gör som betyder något.” – Moder Teresa, 1997. Citatet betonar vikten av att varje insats i hemmet ska göras med engagemang och omtanke.