Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Introduktion till resurshushållning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hur hushåll och företag organiserar sin konsumtion och hur det påverkar ekonomi och miljö. | Eleven kan beskriva och ge exempel på hur hushållens och företagens konsumtion påverkar miljön och ekonomin. |
Olika metoder för att hushålla med resurser som mat, energi och vatten, samt konsekvenserna av överkonsumtion. | Eleven kan ge exempel på och diskutera olika sätt att hushålla med resurser. |
Grunderna i hållbar utveckling och vad det innebär för oss som konsumenter. | Eleven kan förklara vad hållbar utveckling är och ge exempel på hur vi som konsumenter kan bidra till den. |
[Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till resurshushållning (10 min)
- Presentera begreppet resurshushållning och dess betydelse.
- Diskutera varför resurshushållning är viktigt för miljön och ekonomin.
- Fråga eleverna om de har några exempel från sina egna hem.
2. Brainstorming (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Be grupperna brainstorma vilka resurser de använder i sina hushåll (mat, vatten, energi, etc.).
- Varje grupp skriver ner sina idéer och delar med klassen.
3. Diskussion om medierapportering (10 min)
- Ta upp aktuella exempel från medierna om resurshushållning och överkonsumtion.
- Diskutera med eleverna hur dessa nyheter påverkar deras syn på konsumtion.
4. Fördelar med resurshushållning (15 min)
- Presentera fördelarna med att hushålla med resurser både för individen och samhället.
- Diskutera hur hållbarhetsaspekterna kan leda till ekonomiska besparingar.
Ämnesinnehåll
- Definition av resurshushållning: En tydlig förståelse av vad resurshushållning betyder.
- Typer av resurser: Förståelse för olika typer av resurser som används i hemmet.
- Hållbar utveckling: Vad hållbar utveckling innebär och hur den är kopplad till resurshushållning.
- Konsumtionsvanor: Visas vikten av att vara medveten om sina konsumtionsvanor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Resurshushållning | Att använda resurser på ett effektivt sätt för hållbarhet. Motsatt till överkonsumtion. | |
Hållbar utveckling | Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. | Kommer från engelskans “sustainable development”. |
Konsumtionsvanor | Mönster eller beteenden relaterade till köp och användning av varor och tjänster. | Från latinet “consumere”. |
Diskussionsfrågor
A. Vilka resurser tycker ni är viktigast att hushålla med i hemmet?
B. Hur kan vi förändra våra konsumtionsvanor för att bli mer hållbara?
C. Vad innebär det att hushålla med resurser i praktiken?
Aktivitet
Som aktiv del av lektionen ska eleverna få möjlighet att skapa en affisch som visar exempel på hur man kan hushålla med resurser i hemmet. De ska inkludera tips och tricks för att spara mat, vatten och energi. Affischerna kommer att sättas upp i klassrummet som en påminnelse för alla.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är resurshushållning? | Att använda resurser på ett effektivt sätt. |
Nämn en fördel med resurshushållning. | Sparar pengar och minskar miljöpåverkan. |
Ge ett exempel på hur man kan hushålla med mat. | Planera inköp och använda rester. |
Varför måste vi tänka på vår energianvändning? | För att minska koldioxidutsläpp och spara pengar. |
Hur kan vi påverka vår vattenanvändning? | Genom att vara medveten och minska onödig förbrukning. |
Hemuppgift
Eleverna ska reflektera över sin egen hushållning och skriva ner tre områden där de kan spara resurser. Dessa reflektioner ska lämnas in som en skriftlig uppgift.
Citat
“Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower, 1970
Detta citat framhäver vikten av att tänka på hållbarhet i vårt resursanvändande, och hur vi alla har ett ansvar att bevara planeten för kommande generationer. Konsekvent förankring i resurshushållningen är viktigt för att främja en hållbar framtid.