Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Hemkunskap
Tema: Matkultur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I undervisningen i hemkunskap ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om och förståelse för matens betydelse i olika kulturella och sociala sammanhang. Eleverna ska ges möjlighet att tillaga och servera mat med utgångspunkt i olika matkulturer och traditioner. | Eleven kan ge exempel på hur mattraditioner påverkar deras egen och andras matkultur. Dessutom kan eleven bidra till att planera och utföra en måltid som bygger på olika matkulturer. |
[Lgr22, Hemkunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till matkultur (10 min)
- Presentera temat matkultur och dess betydelse i olika samhällen.
- Diskutera vad som menas med matkultur och vilka aspekter som ingår i den.
- Ge exempel på olika matkulturer världen över.
2. Presentation av maträtter (15 min)
- Låt eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av maträtter från olika kulturer.
- Diskutera hur maträtter kan reflektera kulturella identiteter.
- Titta på bilder eller videor av olika maträtter.
3. Grupparbete: Utforska en matkultur (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en specifik matkultur.
- Eleverna ska forska om typiska rätter, ingredienser och traditioner kopplade till matkulturen.
- Ge grupperna tillgång till resurser som böcker och Internet.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Varje grupp presenterar sina resultat kort för klassen.
- Diskutera skillnader och likheter mellan de olika matkulturerna.
- Reflektera över hur matkultur kan påverka val av livsmedel och måltider.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturella mattraditioner. förstå hur olika kulturer påverkar måltider och matvanor.
- Ingredienser och deras ursprung. lära sig var olika ingredienser kommer ifrån och deras betydelse i olika kulturer.
- Matlagningstekniker. upptäcka hur matlagningstekniker skiljer sig från kultur till kultur.
- Hälsa och kost. diskutera hur matkultur kan påverka hälsosamma kostval.
- Miljöpåverkan av matkulturer. överväga hållbarhet och miljöpåverkan som är kopplade till olika matkulturer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Matkultur | Kulturella traditioner och vanor kring mat och måltider. | Kommer från latin “cultura” som betyder “odling” eller “vård”. |
Ingrediens | En del av en maträtt eller livsmedelsprodukt. | Från franska “ingrédient”, som härstammar från latin “ingredientem” som betyder “något som ingår”. |
Tradition | Bestående sedvänjor och bruk som överförs mellan generationer. | Kommer från latin “traditio” som betyder “överlämning”. |
Hållbarhet | Förmågan att upprätthålla resurser och miljö för kommande generationer. | Från engelska “sustainability”, som i sin tur härstammar från latin “sustinere” som betyder “att bära, hålla uppe”. |
Identitet | Självuppfattning och kulturell tillhörighet, särskilt i relation till mattraditioner. | Kommer från latin “identitas”, som innebär “likhet” eller “det som är samma”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar din egen matkultur dina matval och måltider?
- B. På vilket sätt kan matkulturer förändras över tid och påverkas av globalisering?
- C. Hur kan vi bevara traditionella maträtter i en utvecklande värld där fast food blir mer populärt?
Aktivitet
Eleverna ska tillsammans i grupper väja en maträtt från den matkultur de studerar. De ska sedan forska om rätten, dess ingredienser och matlagningsteknik. Efter att ha samlat information ska de laga rätten i skolköket (eller ge en plan för hur den kan lagas hemma) och presentera den för klassen. Presentationen ska omfatta historien bakom rätten, varför den är viktig i den specifika kulturen samt deras egna upplevelser av att laga den.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är matkultur? | Det handlar om traditioner kring mat. |
2. Ge exempel på en maträtt från en annan kultur. | Sushi från Japan. |
3. Vilka ingredienser används ofta i pasta? | Vetemjöl, ägg, salt. |
4. Hur påverkar matkulturer våra hälsoval? | Olika kulturer betonar olika näringsämnen. |
5. Vad innebär hållbar matkultur? | Betonar miljövänliga val och resurshållning. |
6. Hur kan man bevara traditionell matkultur? | Genom utbildning och matlagningstraditioner. |
7. Vad gör en maträtt unik för en kultur? | Specifika ingredienser och tillagningsmetoder. |
8. Hur kan globalisering påverka matkulturer? | Spridning av kök och ingredienser över gränser. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en matkultur som de är intresserade av och forska om en specifik maträtt inom denna kultur. De ska skriva ett arbete (2-3 A4-sidor) där de beskriver maträttens historia, kulturella betydelse och eventuella tillagningsmetoder, samt inkludera en egen åsikt om rätten.
Citat
“Mat är hela vår historia.” – Ferran Adrià, 2009. Detta citat belyser hur matkultur och matlagning är djupt rotade i vår historia och hur våra matval reflekterar vår identitet och kulturella arv.