Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar utifrån valda områden. | Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. |
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt. Viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden och internationellt samarbete. | Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. |
Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. | Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt utförligt och nyanserat förklara varför de har använts olika. |
Källa: [Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till europeisk historia (15 min)
- Presentera tidsepoker: Förhistorisk tid, Antik, Medeltid, Renässans och Upplysning.
- Diskutera vad som kännetecknar varje epok.
- Ge exempel på kända händelser och personer från varje tid.
- Frågor till klassen om deras förkunskaper och intressen.
2. Tidslinjeaktivitet (20 min)
- Eleverna ska arbeta med att skapa en tidslinje över de olika epokerna.
- Vilka händelser och personer ska inkluderas?
- Presentera sina tidslinjer för klassen.
3. Källkritik (10 min)
- Genomgång av källkritiska metoder.
- Diskutera skillnader mellan primära och sekundära källor.
- Ge exempel på hur historia kan tolkas på olika sätt beroende på källan.
4. Avslutning och reflektionsfrågor (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och vad eleverna lärt sig.
- Fråga hur de tror att historia påverkar nuvarande och framtida händelser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Epokindelning: Förstå de olika epokernas betydelse och hur de formar vår historia.
- Källkritik: Kunskaper om hur man bedömer källors trovärdighet.
- Historiska händelser: Viktiga händelser som format Europa och världen.
- Kulturell påverkan: Hur olika kulturer har påverkat varandra genom historien.
- Historiska perspektiv: Varför olika tolkningar av historia kan uppstå.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Epok | En längre tidsperiod i historien med specifika kännetecken. | Från grekiskan “epoche” som betyder “stopp” eller “ställning”. |
Källkritik | Metoder för att bedöma en källas trovärdighet och relevans. | Från latin “critic-us” som betydde “bedöma”. |
Historiebruk | Användningen av historia i samtida sammanhang. | Sammansättning av “historia” och “bruk”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar vår tolkning av historien våra värderingar och normer i dagens samhälle?
B. Kan historia upprepas? Vilka lärdomar kan vi dra av det förflutna?
C. Hur skulle samhället se ut idag utan påverkan från historiska händelser som epokerna Revolutionen, Renässansen och Upplysningstiden?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ges i uppdrag att undersöka en specifik epok eller händelse och presentera den för klassen. De ska inkludera viktig information och källor, samt diskutera hur denna händelse eller epok påverkar vårt samhälle idag. Varje grupp får 10 minuter för sin presentation och 5 minuter för frågor från klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vilken epok studerade vi idag och vad kännetecknar den? | Exempelvis: Medeltiden, som kännetecknas av feodalism och kyrkans makt. |
2. Vad är källkritik och varför är det viktigt? | Källkritik handlar om att bedöma källors trovärdighet eftersom historia tolkas utifrån dem. |
3. Nämn en historisk händelse och dess konsekvenser. | Exempel: Den franska revolutionen ledde till förändrad maktstruktur och idealspridning. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion där de kopplar en historisk händelse till en nutida fråga. De ska använda minst två källor, en primär och en sekundär, och redovisa hur dessa källor ger olika perspektiv på samma händelse.
Citat
“Historia är lärdomen av de dödas misstag.” – Charles Dickens (1812-1870)
Detta citat betonar vikten av att lära sig av det förflutna för att undvika de misstag som har begåtts och påverka framtiden.