Lektionsplanering
Årskurs:
Årskurs 8
Ämne:
Historia
Tema:
Franska revolutionen och historiebruk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den franska revolutionen och dess påverkan på samhällsutvecklingen. | Eleven kan beskriva centrala händelser och personer under den franska revolutionen. |
Historiebruk: hur historia kan användas på olika sätt och påverka vår förståelse av nuet. | Eleven ger exempel på hur historiska händelser tolkas idag. |
[Lgr 22, Historia, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till franska revolutionen (10 min)
- Presentera bakgrunden till den franska revolutionen.
- Diskutera oroligheterna i Frankrike som ledde till revolutionen.
- Visa bilder eller kartor som illustrerar den franska revolutionens framfart.
2. Centrala händelser och personer (15 min)
- Berätta om viktiga händelser, såsom stormningen av Bastiljen och utfärdandet av mänskliga rättigheternas stadga.
- Presentera betydelsefulla personer som Robespierre och Marie Antoinette.
3. Historiebruk: Vad är det? (10 min)
- Diskutera begreppet historiebruk och varför det är viktigt att förstå hur och varför historia används.
- Ge exempel på olika sätt historia kan tolkas och användas.
4. Reflektion och diskussion (10 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera hur de tycker att den franska revolutionen används i dagens samhälle.
- Ställ frågor som: “Hur påverkar vår uppfattning om den franska revolutionen vår syn på demokrati idag?”
Ämnesinnehåll
- Den franska revolutionens orsaker. Revolutionen utgick från sociala och ekonomiska problem samt en längtan efter förändring.
- Centrala händelser under revolutionen. Hur stormningen av Bastiljen och andra händelser förändrade Frankrike och världen.
- Historiebrukets roll i samhällsdiskussioner. Hur historiska händelser som franska revolutionen kan användas för att styrka argument i nutida debatter.
- Perspektiv på historia. Att förstå olika tolkningar av historiska händelser.
- Nyckelpersoner i revolutionen. Att känna till viktiga individer och deras roller.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Revolution | En plötslig förändring av politisk eller social struktur. | Latin: revolutio, “att vända tillbaka” |
Bastiljen | En fästning i Paris som stormades under revolutionen. | Franska: Bastille, “fäste” |
Demokratins väg | Processen genom vilken ett samhälle går mot mer självstyre. | Grekiska: demokratía, “folkstyre” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi använda den franska revolutionens lärdomar i dagens samhälle?
- B. På vilket sätt påverkar tolkningar av historien vår nutida politik?
- C. Vilka var de största konsekvenserna av den franska revolutionen och hur påverkar de oss idag?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och tilldelas en specifik händelse eller person från den franska revolutionen. De ska skapa en kort presentation (5-10 minuter) där de beskriver den aktuella händelsen/personen och hur den påverkat dagens samhälle. Presentationerna ska inkludera bilder och källor för att stärka deras argument.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka var de viktigaste orsakerna till den franska revolutionen? | Skriv ner tre orsaker. |
Hur kan historiebruk påverka vår förståelse av nutiden? | Ge två exempel. |
Format av franska revolutionens påverkan? | Beskriv en påverkan. |
Nämn en person från den franska revolutionen och deras bidrag. | Skriv ner namnet och bidraget. |
Vad tycker du är viktigast att lära sig av den franska revolutionen? | Dela din åsikt i ett par meningar. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna reflektera kring historiebruk. De ska skriva en essä på 1-2 sidor (A4) där de beskriver hur historien om den franska revolutionen används i dagens samhälle och varför det är viktigt att känna till olika perspektiv.