Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia. Franska revolutionen och historiebruk. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs:

Årskurs 8

Ämne:

Historia

Tema:

Franska revolutionen och historiebruk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Den franska revolutionen och dess påverkan på samhällsutvecklingen. Eleven kan beskriva centrala händelser och personer under den franska revolutionen.
Historiebruk: hur historia kan användas på olika sätt och påverka vår förståelse av nuet. Eleven ger exempel på hur historiska händelser tolkas idag.

[Lgr 22, Historia, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till franska revolutionen (10 min)
  • Presentera bakgrunden till den franska revolutionen.
  • Diskutera oroligheterna i Frankrike som ledde till revolutionen.
  • Visa bilder eller kartor som illustrerar den franska revolutionens framfart.
2. Centrala händelser och personer (15 min)
  • Berätta om viktiga händelser, såsom stormningen av Bastiljen och utfärdandet av mänskliga rättigheternas stadga.
  • Presentera betydelsefulla personer som Robespierre och Marie Antoinette.
3. Historiebruk: Vad är det? (10 min)
  • Diskutera begreppet historiebruk och varför det är viktigt att förstå hur och varför historia används.
  • Ge exempel på olika sätt historia kan tolkas och användas.
4. Reflektion och diskussion (10 min)
  • Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera hur de tycker att den franska revolutionen används i dagens samhälle.
  • Ställ frågor som: “Hur påverkar vår uppfattning om den franska revolutionen vår syn på demokrati idag?”

Ämnesinnehåll

  • Den franska revolutionens orsaker. Revolutionen utgick från sociala och ekonomiska problem samt en längtan efter förändring.
  • Centrala händelser under revolutionen. Hur stormningen av Bastiljen och andra händelser förändrade Frankrike och världen.
  • Historiebrukets roll i samhällsdiskussioner. Hur historiska händelser som franska revolutionen kan användas för att styrka argument i nutida debatter.
  • Perspektiv på historia. Att förstå olika tolkningar av historiska händelser.
  • Nyckelpersoner i revolutionen. Att känna till viktiga individer och deras roller.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Revolution En plötslig förändring av politisk eller social struktur. Latin: revolutio, “att vända tillbaka”
Bastiljen En fästning i Paris som stormades under revolutionen. Franska: Bastille, “fäste”
Demokratins väg Processen genom vilken ett samhälle går mot mer självstyre. Grekiska: demokratía, “folkstyre”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi använda den franska revolutionens lärdomar i dagens samhälle?
  • B. På vilket sätt påverkar tolkningar av historien vår nutida politik?
  • C. Vilka var de största konsekvenserna av den franska revolutionen och hur påverkar de oss idag?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och tilldelas en specifik händelse eller person från den franska revolutionen. De ska skapa en kort presentation (5-10 minuter) där de beskriver den aktuella händelsen/personen och hur den påverkat dagens samhälle. Presentationerna ska inkludera bilder och källor för att stärka deras argument.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka var de viktigaste orsakerna till den franska revolutionen? Skriv ner tre orsaker.
Hur kan historiebruk påverka vår förståelse av nutiden? Ge två exempel.
Format av franska revolutionens påverkan? Beskriv en påverkan.
Nämn en person från den franska revolutionen och deras bidrag. Skriv ner namnet och bidraget.
Vad tycker du är viktigast att lära sig av den franska revolutionen? Dela din åsikt i ett par meningar.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna reflektera kring historiebruk. De ska skriva en essä på 1-2 sidor (A4) där de beskriver hur historien om den franska revolutionen används i dagens samhälle och varför det är viktigt att känna till olika perspektiv.


Modern Tillbaka-knapp
×