Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Kemi
Tema: Kemiska reaktioner och exempel i vardagen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Eleverna ska ges möjlighet att: – förstå vad en kemisk reaktion är och ge exempel på kemiska reaktioner som sker i vardagen. – kunna identifiera och beskriva några vanliga kemiska reaktioner som förekommer i hemmet. |
– beskriva vad som sker i olika kemiska reaktioner och ge exempel från vardagen. – ge exempel på vardagsnära kemiska reaktioner, såsom matlagning, rengöring och förmultning. |
[Lgr22, Kemi, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kemiska reaktioner (10 min)
- Definiera vad en kemisk reaktion är.
- Diskutera varför det är viktigt att känna till kemiska reaktioner i vår vardag.
2. Genomgång av exempel på kemiska reaktioner i vardagen (20 min)
- Presentera och diskutera olika typer av kemiska reaktioner som sker i vardagen.
- Använd konkreta exempel som:
- Matlagning: Reaktionen mellan syror och baser som skapar smak i maten.
- Rengöring: Hur bakpulver och vinäger reagerar och används för att rengöra ytor.
- Förmultning: Nedbrytningsprocessen av mat och organiskt avfall.
- Bränning: Hur tändstickor och ljus fungerar, vid denna reaktion omvandlas kemiska ämnen till värme och ljus.
3. Diskussionsfrågor (10 min)
- Låt eleverna diskutera i par eller små grupper om exempel de känner till som involverar kemiska reaktioner i deras vardag.
- Dela tankar med klassen och gör anteckningar på tavlan.
4. Sammanfattning och repetition (10 min)
- Repetera de viktigaste begreppen och ge en kort sammanfattning av de exempel som har diskuterats.
- Besvara eventuella frågor från eleverna och klargör oklarheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kemiska reaktioner: Definition av vad en kemisk reaktion är.
- Exempel i vardagen: Specifika exempel som matlagning, rengöring och förmultning med fokus på hur kemiska reaktioner är närvarande i dessa aktiviteter.
- Identifiera reaktioner: Hur elever kan se kemiska reaktioner ske i hemmet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kemisk reaktion | En process där nya kemiska ämnen bildas när reaktanter omvandlas. | Från grekiska “khemeia”, som betyder “konst att blanda”. |
Reaktant | Ämnet som deltar i en kemisk reaktion. | Från latin “reactio”, som betyder “återverka”. |
Produkt | Det ämnet som bildas genom en kemisk reaktion. | Från latin “productus”, som betyder “att föra fram”. |
Diskussionsfrågor
- A. Kan du ge exempel på kemiska reaktioner som du upplever i ditt hem?
- B. Hur tror du att kemiska reaktioner påverkar smaken på maten vi lagar?
- C. Vad händer med matavfall som kasseras? Vilka kemiska processer kan vara involverade?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och ges uppdraget att identifiera och skriva ner tre exempel på kemiska reaktioner som de ser i sitt hem (exempelvis i matlagning eller städning). De ska förbereda en kort presentation där de beskriver dessa reaktioner och vad som händer under processen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en kemisk reaktion? | En process där nya kemiska ämnen bildas genom omvandling av reaktanter. |
2. Ge ett exempel på en kemisk reaktion i matlagning. | Tillagning av kyckling där värme omvandlar proteiner. |
3. Hur kan rengöring involvera kemiska reaktioner? | Bakpulver och vinäger reagerar och bildar koldioxid som löser smuts. |
4. Vad händer med organiskt material när det förmultnar? | Det bryts ner av mikroorganismer och kemiska reaktioner. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort redovisning (1 A4-sida) om en specifik kemisk reaktion de har identifierat i sitt hem. De ska beskriva vad som händer i reaktionen, vilka reaktanter och produkter som är involverade, och skriv ned vilka förändringar de observerar.