Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Marknadsföring
Tema: Kampanjplanering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska förstå och tillämpa begrepp inom marknadsföring och kundrelationer, samt hur dessa tillämpas i praktiken genom kampanjplanering. | Eleven kan ge exempel på hur marknadsföringskanaler används för att nå kunder och kan förklara grundläggande begrepp inom marknadsföring. |
[Källa: Gy11, Marknadsföring]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kampanjplanering (15 min)
- Redogör för vad en marknadsföringskampanj är och dess syfte.
- Diskutera de olika stegen i kampanjplaneringen.
- Ge exempel på framgångsrika kampanjer och diskutera varför de fungerade.
2. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i grupper.
- Låt grupperna diskutera vad de tror är viktigt för en framgångsrik kampanj.
- Sammanfatta diskussionerna i klassen.
3. Skapa en kampanj (20 min)
- Eleverna får en fiktiv produkt och ska i grupper skapa en kampanjplan.
- De ska tänka på målgrupp, budskap, marknadsföringskanaler och budget.
4. Presentation och feedback (5 min)
- Varje grupp presenterar sin kampanj för klassen.
- Ge kort feedback på varje presentation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kampanjens syfte och mål: Förstå varför kampanjer genomförs och vilka mål de har.
- Målgruppsanalys: Lära sig att identifiera och analysera målgruppen för kampanjen.
- Kommunikationsstrategi: Förstå hur budskapet ska utformas för att nå målgruppen.
- Utvärdering av kampanjresultat: Hur man mäter framgången av en kampanj och drar lärdomar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kampanj | En planerad serie av marknadsföringsinsatser. | Från franskans “campagne”. |
Målgrupp | En specifik grupp av konsumenter som riktas mot. | Sammankomst av “mål” och “grupp”. |
Budskap | Den centrala informationen som förmedlas till målgruppen. | Från tyskans “Botschaft”. |
Utvärdering | Processen att bedöma och analysera prestationer. | Från latinets “evaluare”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser ni är viktigast att tänka på när man skapar en marknadsföringskampanj?
- B. Hur kan etiska överväganden påverka val av kampanj och budskap?
- C. Vad tror ni om framtiden för digital marknadsföring i samband med kampanjplanering?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper brainstorma och skapa en fiktiv kampanj för en valfri produkt. De ska presentera sina idéer och tänka på alla element som ingår i kampanjplaneringen, inklusive målgrupp, kanalval och budget. Varje grupp ska även fundera på hur de skulle mäta effektiviteten av sin kampanj.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de viktigaste stegen i kampanjplanering? | Att definiera målgruppen. |
Nämn två exempel på marknadsföringskanaler. | Sociala medier, TV. |
Hur kan man mäta framgången av en kampanj? | Genom att analysera försäljningssiffror och feedback. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats på 2 A4-sidor där de beskriver en verklig kampanj som de tycker har varit framgångsrik. De ska utvärdera kampanjens syfte, målgrupp, budskap och resultat.
Citat
“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.” – Seth Godin, 2003. Detta citat kopplar till lektionen genom att understryka vikten av berättande inom marknadsföringskampanjer.