Ämne: Matematik
Årskurs: 2
Lektionsplanering: Repetition av upställning, Epa-modellen och problemlösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Taluppfattning och tals användning, naturliga tal till 1000, addition och subtraktion, alternativ räknemetod. – Problemlösning med naturliga tal i vardagssituationer. |
Eleven kan använda grundläggande addition och subtraktion i enkla problem. | Eleven kan använda addition och subtraktion i mer komplexa problem och förklara hur. |
[Lgr22, Matematik, Åk 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till upställning (10 min)
- Visa hur man ställer upp en additions- och subtraktionsuppgift med tiotals- och entalskolumner.
- Repetera varför det är viktigt att ställa upp talen rätt för att undvika fel.
- Förklara att upställning hjälper att se vad man räknar med och vilken plats varje siffra har.
- Visa ett exempel på tavlan och räkna tillsammans.
- Låt eleverna räkna några enkla uppgifter högt för att följa med.
2. Epa-modellen för problemlösning (10 min)
- Presentera Epa-modellen: E – Läs och förstå uppgiften, P – Planera lösning, A – Arbeta med uträkning och svara.
- Gå igenom varje steg med exempel.
- Diskutera varför det är bra att följa en metod vid problemlösning för att inte missa något.
- Visa ett enkelt problem och lös det steg för steg enligt Epa-modellen.
- Förklara att svar ska skrivas som en mening, inte bara siffror.
3. Träna upställning och problemlösning (15 min)
- Ge eleverna en uppgift att ställa upp addition eller subtraktion på papperet.
- Eleverna använder Epa-modellen för att lösa en kort textuppgift.
- Läraren går runt och ger stöd där det behövs.
- Diskussion med eleverna kring hur de tänkte och löste uppgifterna.
4. Gemensam genomgång och diskussion (5 min)
- Samla eleverna och låt några visa sina upställningar och redovisa lösningar.
- Diskutera varför det är bra att använda upställning och Epa-modellen.
- Ta upp eventuella frågor eller svårigheter som dykt upp.
5. Avslutande sammanfattning (3-5 min)
- Repetera nyckelpunkter: upställningens betydelse, Epa-modellen, och hur man löser problem.
- Ge tips till eleverna att använda dessa metoder vid andra uppgifter.
Ämnesinnehåll
- Uppställningsteknik: Elever lär sig att organisera siffror efter platsvärde, ental under ental, tiotal under tiotal. Viktigt för att säkerställa korrekt addition eller subtraktion. Vanligt misstag är att blanda platsvärden.
- Epa-modellen: Systematisk metod för problemlösning som underlättar förståelsen av uppgiftens krav och hjälper till att planera lösningen. Vanliga missförstånd är att hoppa över planeringssteget.
- Problemlösning: Öva på att formulera svar med egna ord utifrån textuppgifter. Att skriva bara siffror räknas inte som komplett svar.
- Addition och subtraktion med uppställning: Grundläggande färdigheter i räkning inom talområdet upp till 100, med möjlighet att få stöd vid svårare textuppgifter.
- Koppling till vardagen: Matematikuppgifter kopplade till verkliga situationer, till exempel att handla eller mäta tid. Detta skapar motivation och förståelse.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Upställning | Sätt att skriva tal i kolumner för att räkna ut svar. | Från verbet “ställa upp”, ordet betyder att arrangera. |
Problemlösning | Processen att hitta svar på en fråga eller uppgift. | Problem från latin “problema”. |
Platsvärde | Värdet en siffra har beroende på dess position i talet. | Från ordet “plats” och “värde”. |
Addition | Räknesätt som betyder “att lägga till”. | Från latin “addere”, lägga till. |
Subtraktion | Räknesätt som betyder “att ta bort”. | Från latin “subtrahere”, ta bort. |
Diskussionsfrågor
- Hur kan Epa-modellen hjälpa dig när du stöter på en svår uppgift? Finns det tillfällen när det kan vara bra att inte följa modellen?
- Varför är det viktigt att skriva svaret på en uppgift med egna ord och inte bara som en siffra? Kan det hjälpa till att förstå uppgiften bättre?
- Kan du komma på andra situationer än i skolan där du kan använda upställning och problemlösning? Hur kan det vara användbart?
- Vad tror du händer om man inte sätter siffrorna i rätt kolumner när man räknar? Kan det bli fel, och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får varsitt problemlösningskort med en textuppgift inom talområdet upp till 100. Först använder de tillsammans Epa-modellen för att förstå och planera hur de ska lösa uppgiften. Därefter ställer de upp uppgiften med hjälp av upställning och räknar ut svaret. Slutligen skriver de svaret i en fullständig mening på ett gemensamt papper, som de sedan visar för klassen. Läraren går runt och stöttar grupper som har frågor eller stöter på problem.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad innebär upställning? | Att skriva siffror i kolumner enligt platsvärde för att underlätta beräkning. |
2. Vilka steg ingår i Epa-modellen? | Läs och förstå uppgiften, planera lösning, arbeta med uträkning och svara. |
3. Varför är det viktigt att skriva svar med ord? | För att visa att man förstår uppgiften och kunna förklara lösningen. |
4. Hur ställer du upp talet 47 + 25? | 47 skrivs över 25 med ental under ental, tiotal under tiotal. |
5. Vad kan hända om en siffra hamnar i fel kolumn? | Resultatet kan bli fel eftersom värdet på siffran räknas fel. |
6. Vad betyder addition? | Att lägga till ett tal till ett annat. |
7. Vad betyder subtraktion? | Att ta bort ett tal från ett annat. |
8. När använder du Epa-modellen? | När du vill lösa problem steg för steg och inte missa något. |
9. Kan du ge ett exempel på en vardagssituation för problemlösning? | Att räkna pengar när du handlar eller dela godis med kompisar. |
10. Vad är platsvärde? | Värdet en siffra har beroende på var den står i ett tal (ental, tiotal, hundratal). |
Citat
“Matematik är inte bara siffror, det är ett språk för att förstå världen.” – Peter Liljedahl, 2016
Denna mening visar vikten av att använda matematiska metoder som upställning och Epa-modellen för att kunna lösa verkliga problem och kommunicera resultat tydligt.
“Problemlösning är en central del av matematikundervisningen och ska uppmuntras som en systematisk process.” – Skolverket, 2022
Betonar vikten av att ha en modell som Epa för att ge eleverna stöd och struktur i sitt tänkande.