Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Matematik
Tema: Antalsuppfattning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska utveckla sin förståelse för siffror, mängder och räkning med hjälp av konkreta material och matematiskt språk. | Eleven deltar i och bidrar till diskussioner med matematiskt språk. |
[Källa: Lgr 22, Matematik, Åk. 4]
Lärarledda instruktioner
- Praktisk övning med hjälpmedel (15 min)
- Dela ut block eller bollar.
- Låt eleverna räkna antalet föremål.
- Diskutera grupperingar av 2, 5 och 10.
- Brukar ni dessa antalsbegrepp (10 min)
- Fråga eleverna om de kan ge exempel på mängder i deras liv.
- Låt dem dela i smågrupper de exempel de kommit på.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Samla i mindre grupper.
- Låt dem diskutera sina resultat och hur de räknade.
- Ställ frågor för att hjälpa dem att reflektera.
- Avslutande sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta och diskutera vad de lärt sig.
- Låt eleverna dela med sig av sina tankar och erfarenheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Siffersystemet: Förstå hur siffror representerar mängder.
- Räkneordning: Kunskap om hur vi räknar uppåt och nedåt.
- Gruppindelning: Hur man kan gruppera föremål för att förenkla räknandet.
- Mäta och väga: En introduktion till att förstå mängder genom mått.
- Matematiskt språk: Att använda rätt begrepp när man diskuterar mängder.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Mängd | En samling av föremål eller siffror. | Från det grundläggande ordet “mängd” på svenska. |
Räkna | Att utföra en småningom serie av additioner. | Från fornnordiska “rekna”. |
Gruppera | Att dela upp i mindre enheter eller delar. | Från latin “gruppare”. |
Antal | Det exakta antalet av något. | Från latin “numerus”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför tror ni det är viktigt att förstå mängder i vår vardag?
- B. Kan ni ge exempel på situationer när vi behöver kunna räkna?
- C. Hur skulle vi kunna använda mängder i olika ämnen, som NO eller svenska?
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta i par och använda block eller bollar för att skapa olika mängder. De kommer att ges en lista över siffror att skapa mängder för. Varje par ska demonstrera sina mängder och diskutera strategier för att räkna och gruppera materialet. Efter aktiviteten kommer vi att ha en gemensam diskussion om vad som fungerade bra och vad som var utmanande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder ordet “mängd”? | En samling av föremål. |
2. Hur många prickar är det på en vanlig tärning? | 1 till 6 prickar. |
3. Vad är viktigt när vi grupperar? | Att göra det lättare att räkna. |
4. Kan ni ge ett exempel på en mängd i klassrummet? | Svar varierar. |
5. Vad är räkneordning? | Ordningen man räknar i. |
6. Hur kan vi använda siffror i skolan? | I matematik, NO, svenska o.s.v. |
7. Vad var lättast med att räkna idag? | Svar varierar. |
8. Vad var svårast med att räkna idag? | Svar varierar. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna tilldelas att räkna antalet föremål i sitt hem och göra en lista över vad de har räknat. De ska skriva ner ett kort stycke där de förklarar hur de gjorde och vilka strategier de använde för att gruppera.
Citat
“Matematik är en språk som beskriver världen.” – Roger Bacon, 1200-talet. Citatet betyder att matematik är ett universalverktyg som hjälper oss att förstå och förklara olika fenomen i vår vardag.
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det: 📄 Word – Skapar ett dokument. 🖥️ PPT – Skapar en PPT. ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion. 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.