Lektionsplanering
Årskurs: Anpassad grundskola, Årskurs 3
Ämne: Matematik
Tema: Geometriska former
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att förstå och skapa geometriska former och kombinera dem i mönster. | Eleverna kan medvisst stöd och hjälp känna igen, beskriva och använda geometriska former i olika sammanhang. |
[Lgrsär22, Matematik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Jämför storlekar på geometriska former (10 min)
- Introducera aktivitetens syfte och säkerställ att eleverna vet vilka former som kommer att jämföras.
- Visa exempel på former i olika storlekar och be eleverna att argumentera för vilka de tycker är störst och vilka som är minst.
2. Aktivitet – Storleksjämförelse (30 min)
- Dela ut geometriska former i olika storlekar till grupper av elever.
- Be grupperna att sortera och rangordna formerna efter storlek, både visuellt och genom att mäta dem med linjaler.
- Ge dem möjlighet att diskutera sina resultat med varandra.
3. Reflektion och presentation (8 min)
- Låt varje grupp presentera sin rangordning och förklara sina val.
- Diskutera vad som gjorde vissa former lättare att jämföra än andra och varför storlek är viktigt.
4. Sammanfattning och reflektion (2 min)
- Sammanfatta lektionen med frågor om varför det är viktigt att kunna jämföra storlekar och hur det kopplar till matematik i vardagen.
Ämnesinnehåll
- Geometriska former: Känna igen och namnge olika former.
- Mäta och jämföra: Utveckla förståelsen för att mäta och jämföra storlekar på former.
- Diskussion och argumentation: Träna på att argumentera och diskutera sina val med kamrater.
- Reflektion: Reflektera över betydelsen av storlek och jämförelse i olika sammanhang.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Jämförelse | Att ställa något mot något annat för att upptäcka likheter eller skillnader. | Från svenska “jämföra” vilket betyder att sätta i relation. |
Mätning | Processen att fastställa storleken eller mängden av något. | Från gammalsvenska “mäta” som betyder att uppskatta eller bestämma. |
Geometriska former | Figur som har definierade dimensioner och egenskaper. | Från grekiska “geometria,” vilket betyder “jordmått.” |
Storlek | Mått på hur stort eller litet ett objekt är. | Från lågtyska “stor” och medeltidsfranska “taille” vilket betyder att mäta. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan en stor och en liten kvadrat?
- B. Vilken form tyckte du var mest intressant att jämföra idag?
- C. Kan storleken på en form påverka hur vi uppfattar den?
Aktivitet
Elevgrupper skapar en “storleksskala” där de använder ritpapper och linjaler för att rita ut former av olika storlek. De ska sedan presentera sin storleksskala och förklara hur de mäter och rangordnar formerna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka former har vi jämfört idag? | Kvadrater, trianglar, rektanglar, cirklar |
Vilken form var störst och vilken var minst? | Elevers individuella svar |
Hur kändes det att mäta? | Elevers individuella svar |
Kan du tänka på ett exempel där storlek är viktigt? | Elevers individuella svar |
Varför är det bra att kunna jämföra storlekar? | Elevers individuella svar |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna be sina föräldrar att mäta olika föremål hemma och jämföra deras storlekar. De ska dokumentera sina mätningar och rangordna föremålen i en lista som de kan ta med sig till klassen.
Citat
“Matematik är den bästa konstformen av alla; den låter oss se världen genom former och strukturer.” – Unknown. Detta citat illustrerar hur matematik gör det möjligt för oss att se världen på ett nytt sätt genom geometriska former.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det: 📄 Word – Skapar ett dokument. 🖥️ PPT – Skapar en PPT. ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion. 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.