Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska teman
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Grundläggande sång- och musikkunskaper, flera olika sånger och musikaliska teman. Diskutera och öva på att använda sånger som uttrycksmedel. | Eleverna kan delta i sång och musikaliska aktiviteter, vilket visar deras engagemang och intresse. |
[Lgr 22, Musik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till musikaliska teman (10 min)
- Presentera olika teman som vinter, sommar, glädje och sorg genom exempel på sånger.
- Diskutera med eleverna vilka känslor och minnen dessa teman väcker.
- Fråga eleverna om deras favoritlåtar och vilka teman de har.
- Beskriv hur olika låtar kan handla om samma tema.
2. Sångöva med teman (15 min)
- Välj ut en sång för varje tema som eleverna ska sjunga tillsammans.
- Använd rytmik och enklare instrument för att göra sångerna mer engagerande.
- Be eleverna att klappa takten eller att göra rörelser som passar till sången.
3. Skapa egna teman (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper och be dem att fundera på ett tema de tycker om.
- Varje grupp ska skapa en kort sångtext eller rim utifrån temat och framföra den för klassen.
- Uppmana dem att använda klappar eller instrument för att framhäva sin sång.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Samla eleverna och låt dem dela med sig av sina tankar kring teman och musiken de arbetat med.
- Diskutera hur musik kan uttrycka olika känslor kopplade till olika teman.
- Avsluta med att sjunga en gemensam sång där alla får delta.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Temat “vinter”: Diskutera hur vintern kan representeras i musik, som snö, kallt väder och gemenskap. Visa exempel som “Jingle Bells”.
- Temat “sommar”: Känslan av värme och glädje. Samla exempel från populärmusik som handlar om sommarnätter.
- Temat “glädje”: Hur kan vi använda musik för att uttrycka lycka? Lär efter exempel av glad musik och låtar.
- Temat “sorg”: Visa att även sorg kan uttryckas med musik. Diskutera exempel som handlar om förlust eller avsked.
- Temat “vänskap”: Sånger som handlar om vänskap och samarbete. Diskutera vad en vän betyder och hur detta kan uttryckas.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Tema | Ett ämne som en sång handlar om. | Grekiska “thema” – ämne, föremål. |
| Rytm | Mönster av ljud och tystnad i tid. | Grekiska “rhythmos” – flöde. |
| Sång | En melodisk och rytmisk framföring. | Fornnordiska “sangr”. |
| Melodi | En sekvens av noter med en sångbar kvalitet. | Grekiska “melodia” – sång. |
| Harmoni | Kombination av olika toner som låter bra tillsammans. | Grekiska “harmonia” – samklang. |
Diskussionsfrågor
A. Varför tror ni att musik är viktigt i våra liv? Fundera på hur det påverkar våra känslor.
B. Kan en sång förändra hur vi känner oss? Dela med er av exempel på låtar som gör er glada eller ledsna.
C. Vad är er favorit sång och vilket tema handlar den om? Diskutera gärna med varandra i grupper.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en egen sångtext som handlar om ett tema de valt, till exempel “vinter” eller “vänskap”. De ska arbeta i par eller smågrupper och presentera sin sång för klassen. De kan också inkludera rörelser och ljud med hjälp av instrument eller klappar för att göra framförandet mer levande.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vilket tema handlar vår sång om? | ____________________________________ |
| Nämn en känsla vi pratade om. | ____________________________________ |
| Hur många teman har vi diskuterat? | ____________________________________ |
| Vad tyckte du om att skapa egen musik? | ____________________________________ |
| Vad är din favoritsång? | ____________________________________ |
| Har du någon sång som handlar om vänskap? | ____________________________________ |
| Hur känns det att sjunga tillsammans? | ____________________________________ |
| Vilket tema vill du att vi ska arbeta med nästa gång? | ____________________________________ |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna be sina föräldrar eller syskon att berätta om deras favoritlåtar och vilka teman låtarna handlar om. De ska skriva ner dessa låtar och vad de handlar om och ta med dem till nästa lektion.
Citat
”Musik är livet, det är känslor, det är att gå in i en annan värld.” – Unbekant. Citatet talar om hur musik kan stå som en spegel av våra känslor och tankar, och att den kan transportera oss till olika känslolägen och miljöer.