“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Naturkunskap 1a1
Tema: Hållbar utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. |
Källa: [Gy11, Naturkunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (15 min)
- Diskutera vad hållbar utveckling innebär.
- Ge exempel på aktuella hållbarhetsutmaningar i världen.
- Introducera centrala begrepp som ekosystemtjänster och resursutnyttjande.
- Fråga eleverna om deras åsikter kring hållbarhet i deras liv.
2. Gruppdiskussion (20 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Tilldela varje grupp en specifik aspekt av hållbar utveckling, t.ex. energi eller konsumtion.
- Låt dem diskutera inom gruppen och förbereda en kort presentation.
- Be grupperna att tänka på mänskliga rättigheter och jämställdhet i sina diskussioner.
3. Presentationsdel (10 min)
- Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
- Öppna upp för frågor och diskussion efter varje presentation.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna som kommit upp i diskussionerna.
4. Reflektion (5 min)
- Be eleverna att skriva ner en sak de lärt sig och en fråga de fortfarande har.
- Samla in deras reflektioner för att använda i nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktigt kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ekosystemtjänster: Betydelsen av ekosystemtjänster och hur de påverkar vårt liv och miljö.
- Resursutnyttjande: Hur resurser används och deras påverkan på hållbar utveckling.
- Jämställdhet: Olika aspekter på hur mänskliga rättigheter och jämställdhet kopplas till hållbarhet.
- Klimatförändringar: Faktorer som bidrar till klimatförändringar och konsekvenser av dessa.
- Hållbar konsumtion: Hur konsumentval kan påverka hållbar utveckling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hållbarhet | Förmågan att upprätthålla en balans i ekosystemet och människans behov utan att förstöra framtida generationers möjligheter. | Från engelska ‘sustainability’ via franska ‘durabilité’. |
Ekosystem | En dynamisk och komplex gemenskap av organismer som interagerar med varandra och sin miljö. | Kommer från grekiska ‘oikos’ (hem) och ‘systema’ (system). |
Resurser | Föremål eller ämnen som kan användas för att tillfredsställa mänskliga behov. | Från franska ‘ressource’, som betyder källa. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi förändra våra konsumtionsvanor för att bidra till en mer hållbar framtid?
- B. Vad är sambandet mellan mänskliga rättigheter och hållbar utveckling?
- C. Kan vi nå en balans mellan ekonomisk tillväxt och ekologisk hållbarhet? Hur skulle en sådan balans se ut?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska skapa en poster som sammanfattar en aspekt av hållbar utveckling. De ska inkludera fakta, bilder och sina egna idéer om hur man kan bidra till förändring. Postern ska sedan presenteras för klassen. Aktiviteten syftar till att uppmuntra kreativitet och samarbete, samt fördjupa deras förståelse för ämnet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad innebär hållbar utveckling? | En utveckling som säkerställer att nuvarande och kommande generationer kan tillfredsställa sina behov. |
Vilka faktorer påverkar klimatet? | Utsläpp av växthusgaser, avskogning, och förändringar i landet. |
Ge exempel på ekosystemtjänster. | Pollinering, vattenrening och koldioxidlagring. |
Hur kan individer bidra till hållbar utveckling? | Genom medvetna konsumentval och energibesparingar. |
Vad är resurser och hur bör vi använda dem? | Resurser är tillgångar vi använder, och bör användas på ett sätt som inte överutnyttjar eller förstör dem. |
Idag, vad är den största utmaningen för hållbar utveckling? | Att hantera klimatförändringar och resursfördelning. |
Vad är sambandet mellan hållbarhet och mänskliga rättigheter? | Hållbar utveckling måste ta hänsyn till mänskliga rättigheter för att vara rättvis. |
Vilken roll spelar utbildning i hållbar utveckling? | Utbildning ökar medvetenheten och ger verktyg för att agera på hållbarhetsfrågor. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande text om hållbar utveckling där de tar ställning till en specifik utmaning och föreslår möjliga lösningar. Texten ska vara mellan 800-1000 ord och innehålla minst tre källor.
Citat
”Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein, 1946. Detta citat syftar på vikten av att tänka nytt och kreativt när det kommer till att hantera hållbarhetsutmaningar.
“`