Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1a2. Att kritiskt granska pseudovetenskap om hälsa. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering – Naturkunskap 1a2


Lektionsplanering

Ämne: Naturkunskap 1a2

Tema: Att kritiskt granska pseudovetenskap om hälsa

Årskurs: Gymnasiet

Inledning

Denna lektion syftar till att ge eleverna verktyg för att kritiskt granska påståenden och information som presenteras som vetenskapliga eller pseudovetenskapliga kring hälsa.

Mål för lektionen

  • Förstå skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap.
  • Kritiskt granska hälsorelaterade påståenden.
  • Analys av källor och information.

Genomförande

Eleverna delas in i grupper för att arbeta med olika exempel på pseudovetenskapliga påståenden. Varje grupp får i uppgift att:

  • Identifiera påståendet och dess ursprung.
  • Granska vetenskapliga studier relaterade till påståendet.
  • Presentera sina fynd för klassen.

Material

  • Artiklar och källor om pseudovetenskap.
  • Tillgång till internet för forskning.
  • Presentationsteknik (ex. PowerPoint).

Utvärdering

Elevernas förståelse och deltagande i diskussionen kommer att utvärderas genom:

  • Gruppresentationer.
  • Reflekterande uppgift som skrivs efter lektionen.

Avslutning

Diskussion kring vilka verktyg som är viktiga för att kunna se skillnad på vetenskapligt underbyggd information och pseudovetenskap.



“`


Modern Tillbaka-knapp