“`html
Lektionsplanering
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Att kritiskt granska pseudovetenskap om hälsa
Årskurs: Gymnasiet
Inledning
Denna lektion syftar till att ge eleverna verktyg för att kritiskt granska påståenden och information som presenteras som vetenskapliga eller pseudovetenskapliga kring hälsa.
Mål för lektionen
- Förstå skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap.
- Kritiskt granska hälsorelaterade påståenden.
- Analys av källor och information.
Genomförande
Eleverna delas in i grupper för att arbeta med olika exempel på pseudovetenskapliga påståenden. Varje grupp får i uppgift att:
- Identifiera påståendet och dess ursprung.
- Granska vetenskapliga studier relaterade till påståendet.
- Presentera sina fynd för klassen.
Material
- Artiklar och källor om pseudovetenskap.
- Tillgång till internet för forskning.
- Presentationsteknik (ex. PowerPoint).
Utvärdering
Elevernas förståelse och deltagande i diskussionen kommer att utvärderas genom:
- Gruppresentationer.
- Reflekterande uppgift som skrivs efter lektionen.
Avslutning
Diskussion kring vilka verktyg som är viktiga för att kunna se skillnad på vetenskapligt underbyggd information och pseudovetenskap.
“`