“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Naturkunskap 1a2
Tema: Ekosystem och biodiversitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger och konsumtion samt påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna. Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden. |
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. |
Källa: [Gy11, Naturkunskap 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ekosystem och biodiversitet (15 min)
- Presentera begreppen ekosystem och biologisk mångfald.
- Diskutera hur ekosystemen fungerar och vilket värde de erbjuder.
- Använd exempel på lokala ekosystem och deras mångfald.
- Gör en kort filmvisning om ett hotat ekosystem.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om fyra.
- Ge varje grupp ett exempel på ett ekosystem och be dem diskutera de hot som ekosystemet står inför.
- Varje grupp presenterar sin diskussion för klassen.
- Sammanfatta med fakta om övergripande hot mot biodiversiteten.
3. Praktisk aktivitet: Ekosystemobservation (15 min)
- Ta med eleverna ut för att observera ett lokalt ekosystem och notera observationer.
- Eleverna ska klassificera de växter och djur de hittar.
- Diskutera deras observationer och reflektera över ekosystemets hälsa.
- Samla in data om de observerade arterna för analys senare.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Gör en kort sammanfattning av dagen.
- Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Fråga dem hur individens livsstil kan påverka ekosystemen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ekologiska samband: Förstå de olika nivåerna av ekosystem, inklusive producenter, konsumenter och nedbrytare.
- Biologisk mångfald: Diskutera betydelsen av olika arter för stabiliteten i ekosystemet.
- Hot mot biodiversitet: Identifiera och analysera hot såsom klimatförändringar, habitatförlust och föroreningar.
- Samarbete inom ekosystemet: Hur olika arter påverkar varandra och ekosystemets funktioner.
- Åtgärder för bevarande: Vad kan göras för att skydda och bevara biodiversiteten?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Ekosystem | Enheter av levande organismer och deras omgivning som interagerar som ett system. | Från grekiska “oikos” (hus) och “systema” (system). |
Biodiversitet | Mångfalden av livsformer inom ett ekosystem. | Från latin “bio-” (liv) och “diversitas” (mångfald). |
Hållbarhet | Kapaciteten hos ett system att bevara sig själv över tid. | Från engelskans “sustain” (underhålla) och latin “sustinere” (bära). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de mest akuta hoten mot biodiversiteten och hur kan vi hantera dem?
- B. Hur kan våra individuella handlingar påverka ekosystemen och deras hälsa?
- C. Är det möjligt att förena mänsklig utveckling med bevarande av naturen? Hur?
Aktivitet
Under denna lektion kommer eleverna att skapa en interaktiv ekokarta där de kan visa de arter och ekosystem de har lärt sig om. Eleverna ska inkludera information som habitat, hot och bevarandeinsatser. Eftersom de vill inkludera visuella element kan eleverna använda digitala verktyg för att skapa sina presentationer. Varje elev eller grupp kan presentera sin karta för klassen, vilket skapar en gemensam lärandeupplevelse.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder ekosystem? | Det är en samling av organismer och deras icke-levande omgivning som samverkar. |
2. Ge exempel på en art som är hotad i Sverige. | Den europeiska ålen är en av de hotade arterna. |
3. Vad är biologisk mångfald? | Variationen av levande organismer i ett visst område. |
4. Hur påverkar klimförändringar ekosystem? | De kan leda till förändringar i habitat och minskad biologisk mångfald. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett lokalt ekosystem och göra en detaljerad rapport om dess funktioner och den biologiska mångfalden som finns där. Rapporten ska inkludera en fältstudie som de genomfört själva, samt en analys av de hot som ekosystemet står inför och förslag på åtgärder som kan vidtas för att säkerställa ekosystemets hälsa.
Citat
“Det är i vårt intresse att skydda jorden, så att vi kan lämna den i gott skick till kommande generationer.” – David Suzuki
“`