Lektionsplanering: Evolution och människans utveckling
Ämne eller kurs:
Naturkunskap 1a2
Stadie:
Gymnasiet
Temat:
Evolution och människans utveckling
Syfte:
Undervisningen ska syfta till att utveckla elevers kunskaper om evolution, människans utveckling och hur detta påverkar vår förståelse av biologisk mångfald och mänsklighetens framtid.
Innehåll:
- Evolutionära processer och naturligt urval
- Människans evolution och viktigaste hominidarter
- Bidrag från paleontologi och genetik till förståelsen av människans utveckling
- Etiska aspekter kopplade till bioteknik och evolutionära teorier
Planering av lektionen:
Förberedelse (1-2 timmar innan lektionen)
- Genomgång av relevanta texter och artiklar om evolution och människans utveckling.
- Förbereda presentationsmaterial (Powerpoint eller liknande) för att stödja undervisningen.
Genomförande (lektionens längd)
- Presentation av evolutionsteori och dess betydelse för förståelsen av människans utveckling (30 min)
- Gruppdiskussion kring etiska perspektiv på bioteknik och evolution (20 min)
- Filmvisning om människans evolution (30 min)
- Reflektionsuppgift: Eleverna skriver en kort text om vad de lärt sig och sina tankar kring evolution och bioteknik (20 min)
Uppföljning (efter lektionen)
- Sammanställning av elevernas reflektioner för att bedöma förståelse och intresse.
- Förberedelse av nästa lektion baserat på feedback och frågor som uppkommit under diskussionerna.
Bedömning:
Elevernas förståelse av evolution och människans utveckling kommer att bedömas genom deras deltagande i diskussioner och reflektionsuppgifter.
Material och resurser:
- PowerPoint-presentation
- Artiklar och vetenskapliga rapporter
- Filmklipp om evolution
- Whiteboard och markörer för diskussioner