Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1b. Hållbar utveckling och livsstilar. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Ärskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1b

Tema: Hållbar utveckling och livsstilar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.

[Gy11, Naturkunskap 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
  • Definiera hållbar utveckling och dess tre pelare: ekonomi, samhälle och miljö.
  • Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt i dagens samhälle.
  • Ge exempel på aktuella hållbarhetsutmaningar.
  • Fråga eleverna om deras egna tankar och erfarenheter av hållbar utveckling.
2. Gruppdiskussioner om livsstilar (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur olika livsstilar påverkar hälsa och miljö.
  • Varje grupp listar för- och nackdelar med en vald livsstil.
  • Grupperna presenterar sina insikter för klassen.
  • Led en diskussion om gemensamma teman som uppstod.
3. Praktisk aktivitet: Hållbarhetsbok (15 min)
  • Eleverna ska skapa en hållbarhetsbok där de noterar sina egna vanor och hur dessa kan förändras.
  • Ge exempel på frågor att besvara i boken: Vad kan jag förändra i min kost? Hur kan jag minska min konsumtion?
  • Diskutera vikten av att sätta mål för hållbar förändring.
  • Ge eleverna tid att börja fylla i sina böcker.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och vad som har diskuterats.
  • Fråga eleverna vad de tar med sig från dagens lektion.
  • Uppmana dem att tänka på sina egna livsstilar under kommande vecka.
  • Förbereda en kort presentation om vad de har lärt sig till nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Hållbar utveckling: Förstå konceptet av hållbar utveckling och dess betydelse i vår tidsålder.
  • Livsstil och hälsa: Insikter om hur livsstilar påverkar individens och samhällets hälsa.
  • Ekosystem och bärkraft: Kännedom om hur ekosystem fungerar och hur vi kan bidra till deras bevarande.
  • Resurshantering: Förstå vikten av att använda resurser på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.
  • Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att kritiskt granska information och budskap relaterade till hållbarhet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hållbar utveckling Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att kompromissa med framtida generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov. Från engelska “sustainable development” som förenar “sustain” (att upprätthålla) och “development”.
Ekosystem En enhet bestående av levande organismer och deras fysiska miljö som interagerar som ett system. Från grekiska “oikos” (hus) och “systema” (system).
Resurser Naturliga tillgångar som används för att tillgodose mänskliga behov. Från franska “ressource”, ursprungligen av latin “resurgere” (återuppstå).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar våra livsstilsval miljön och vad kan vi göra bättre?
  • B. Vilka etiska förpliktelser har vi gentemot kommande generationer när det gäller resursanvändning?
  • C. Hur kan vi som individer och samhälle arbeta för att uppnå hållbar utveckling?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en poster i grupper som illustrerar aspekter av hållbarhet: energikällor, återvinning och levnadsvanor. De ska använda både text och bilder för att göra informationen tydlig och lockande. Postern ska presenteras för klassen där grupperna också får svara på frågor. Denna aktivitet stärker både deras samarbetsförmåga och kreativitet.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är hållbar utveckling? Utveckling som tillfredsställer nutida behov utan att äventyra framtida generationers behov.
2. Nämn tre exempel på livsstilsfaktorer som kan påverka hälsan. Kost, fysisk aktivitet, och rökning.
3. Vad är ekosystemtjänster? Fördelar som människor får från ekosystem, exempelvis pollinering och rent vatten.
4. Vilken roll spelar naturvetenskap i samhällsfrågor? Den hjälper oss att förstå och lösa problem relaterade till miljö och hälsa.
5. Hur kan vi arbeta med hållbar utveckling i vår vardag? Genom att minska avfall, återvinna och välja hållbara produkter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion kring sina egna livsstilar och de förändringar de planerar att göra för att främja en mer hållbar livsstil. Reflektionen ska vara 500–700 ord och inlämnas vid nästa lektion.

Citat

”Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkesätt som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein, 1946. Detta citat belyser vikten av att tänka nytt och kreativt när vi ställs inför globala utmaningar såsom klimatförändringar och resursknapphet.


Modern Tillbaka-knapp
×