“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Naturkunskap 1b
Tema: Hållbar utveckling och livsstilars påverkan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. |
[Gy11, Naturkunskap 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Inled lektionen med en kort presentation om hållbar utveckling.
- Ge exempel på aktuella miljöfrågor.
- Diskutera varför hållbar utveckling är viktigt.
- Ställ frågor såsom “Vad betyder hållbarhet för er?”
2. Diskussion om livsstilars påverkan (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt grupperna diskutera hur deras livsstil påverkar miljön.
- Ge exempel som kost, resor och konsumtion.
- Samla tillbaka klassen och låt varje grupp dela sina insikter.
3. Praktisk övning: Skapa en handlingsplan (15 min)
- Eleverna får i uppgift att skapa en personlig handlingsplan för att leva mer hållbart.
- De ska tänka på områden som kost, transporter och energi.
- Låt dem presentera sina planer i par.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Avsluta lektionen med en gemensam reflektion.
- Ställ frågor om vad eleverna lärt sig.
- Diskutera vad varje elev kan göra för att bidra till hållbar utveckling.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbar utveckling: Förståelse för begreppet hållbar utveckling och dess betydelse för framtidens samhälle.
- Människokroppens funktion: Kännedom om hur livsstilar påverkar hälsa och kroppsfunktion.
- Ekosystemtjänster: Beskrivning av ekosystemens betydelse för samhället och individer.
- Resursanvändning: Vikten av resursfördelning och rättvisa i fråga om resurser.
- Normer i samhälle: Analys av hur normer påverkar vår livsstil och vår inställning till hållbarhet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hållbarhet | Förmågan att tillfredsställa nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers behov. | Från “hållbar”, som betyder att något kan fortgå, av tyska “halten”. |
Ekosystem | En enhet av organismer i samspel med sin miljö. | Från grekiska “oikos” (hus) och “system” (enhet). |
Resurs | En tillgång som kan användas för att tillfredsställa människor behov. | Från latinska “resursa”, vilket innebär att återvända. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi som individer bidra till en hållbar framtid i vårt dagliga liv?
- B. Vilka är de största utmaningarna vi enfrenta när det gäller hållbar utveckling?
- C. På vilket sätt kan samhället stödja individuella insatser för hållbarhet?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en praktisk aktivitet där de får mäta sin egen koldioxidavtryck. Detta kan göras genom att samla in data om deras resor, konsumtion och matval. De ska sedan jämföra sina resultat med klasskamraterna och diskutera vad som kan göras för att minska avtrycket.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är hållbar utveckling? | Det handlar om att utveckla samhället utan att äventyra kommande generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov. |
2. Ge exempel på ekosystemtjänster. | Pollinering av växter, vattenrening och klimatreglering. |
3. Hur påverkar kost vår hälsa? | Kost påverkar vår kroppsfunktion och kan leda till olika sjukdomar. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion på 1-2 sidor där de diskuterar hur deras egna livsstilar påverkar miljön. De ska också komma med förslag på vad de kan göra för att leva mer hållbart. Uppgiften ska lämnas in vid nästa lektion.
Citat
”Vi skyddar inte bara vår miljö – vi skyddar vår framtid.” – Okänd. Detta citat belyser hur viktigt det är att tänka på vår miljö idag för att bevara den för framtida generationer.
Uppföljning
Genom att gå igenom lektionsmaterialet och diskussionerna som varit, kommer vi att fortsätta vår diskussion om hållbarhet och individuellt ansvar i nästa lektion, med fokus på konkreta åtgärder och livsstilsval.
“`