Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturorientering. Djurspår och deras spännande historier. [Åk. 1]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1

Ämne: Naturorientering (NO)

Tema: Djurspår och deras spännande historier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
– Djurspår som tecken på djurs liv och rörelse. – Eleven kan beskriva djurs liv och rörelse utifrån djurspår.
– Enkla ekosystem och samspelet i naturen. – Eleven kan ge exempel på hur djur och natur hänger ihop.

[Lgr 22, Naturorientering, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till djurspår (10 min)

  • Berätta vad djurspår är och varför de är viktiga i naturen.
  • Visa exempel på bilder av olika djurspår.
  • Diskutera med eleverna om djur de känner till.

2. Gruppdiskussion om djurspår (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper.
  • Låt grupperna diskutera vad de vet om djurspår och vilka djur de tror de kan hitta spår av.
  • Be varje grupp att dela sina tankar med klassen.

3. Berättande om djurspår (15 min)

  • Låt eleverna skapa en berättelse baserad på ett djurspår de valt.
  • De kan använda sina föreställningar för att beskriva hur djuret lever och vad det gör.

4. Presentation av berättelser (10 min)

  • Varje elev får möjlighet att kort presentera sin berättelse för klassen.
  • Diskutera likheter och skillnader mellan berättelserna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Djurspår: Eleverna behöver förstå vad ett djurspår är och hur de kan identifiera olika djur.
  • Livsmiljö: Börja introducera vad livsmiljö innebär och hur olika djur lever.
  • Berättelser: Genom att skapa berättelser kopplar eleverna sin fantasi till lärandet.
  • Observation: Utveckla förmågan att observera naturen och reflektera över den.
  • Samarbete: Arbeta tillsammans i grupper främjar sociala färdigheter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Djurspår Spår som lämnas av djur i naturen. Från “djur” och “spår”, svenskt ursprung.
Livsmiljö Den miljö där ett djur lever och trivs. Sammansättning av “liv” och “miljö”, svenskt ursprung.
Berättelse En skildring av händelser eller historier. Från “berätta”, svenskt ursprung.
Natur Den fysiska världen och allt som finns i den. Latinskt ursprung “natura”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att djurspår kan berätta något om djurets liv?
  • B. Kan ett djurspår vara missvisande? Ge exempel.
  • C. Vad är det mest spännande djuret ni har lärt er om genom djurspår?

Aktivitet

Eleverna går ut i skolan eller på en säker plats i närmiljön för att leta efter djurspår. De kan använda papper och blyertspennor för att skissa spår de hittar. I klassrummet kan de sedan diskutera sina observationer och försöka identifiera vilka djur som kan ha lämnat spåren. De får också möjlighet att skapa små konstverk av sina egna djurspår i lera.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är ett djurspår? Ett spår som visar att ett djur har varit där.
2. Vilka djur känner ni till som lämnar spår? Exempelvis hundar, katter och rådjur.
3. Hur kan vi använda djurspår i naturen? För att förstå var djuren är och vad de gör.
4. Vad kan vår berättelse handla om? Om vad djuret gör och var det lever.
5. Hur kan vi samarbeta för att hitta spår? Genom att arbeta i grupper och dela med oss av idéer.
6. Vad var roligast med att berätta om djur? Att få använda sin fantasi och kreativitet.
7. Hur kan djurspår hjälpa oss att se ekosystem? Genom att förstå djurens roller i naturen.
8. Vad ska vi göra om vi hittar djurspår? Följa spåren och försöka upptäcka mera om djuret.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse om ett djur de valt, beskriva djurets liv och dess spår. Berättelsen ska vara cirka en sida A4 lång.

Citat

”Naturens bok är skriven i ett språk som vi behöver lära oss att läsa.” – Giacomo Leopardi (1798-1837). Detta citat belyser vikten av att förstå naturen och dess kommunikation genom djur och deras spår.


Modern Tillbaka-knapp