Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: NO
Tema: Avfall
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Avfall och återvinning, inklusive källsortering. Det centrala innehållet avser att eleverna ska få kunskap om hur avfall ska hanteras och vilka konsekvenser avfall har för miljön. | Eleven kan förstå och förklara vad avfall är och ge exempel på olika typer av avfall och dess påverkan på miljön. |
[Lgr 22, NO, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till avfall (10 min)
- Presentera ämnet avfall och dess betydelse i vår vardag.
- Diskutera vad eleverna redan vet om avfall.
- Visa bilder på olika typer av avfall.
- Ställ frågor för att fånga elevernas intresse.
2. Genomgång av avfallstyper (15 min)
- Redovisa de vanligaste typerna av avfall, såsom plast, metall, matavfall och farligt avfall.
- Förklara var dessa olika typer av avfall hamnar.
- Diskutera skillnaden mellan biologiskt nedbrytbart avfall och icke-nedbrytbart avfall.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge dem frågor att diskutera, till exempel: “Vilket avfall ser ni mest av i skolan?” och “Hur kan vi minska vårt avfall?”
- Låt varje grupp dela sina tankar med klassen.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta vad lektionen har handlat om.
- Diskutera varför det är viktigt att ha kunskap om avfall.
- Ge en läxa eller en aktivitet att tänka på till nästa gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Olika typer av avfall: Eleverna ska lära sig om de olika typerna av avfall, såsom plast, papper, metall och farligt avfall.
- Källsortering: Betoningen på vikten av att sortera avfall och hur det görs i praktiken.
- Avfallshantering: Hur avfall hanteras i samhället, inklusive insamling och återvinning.
- Miljökonsekvenser: En förståelse för hur avfall påverkar miljön och ekosystemet.
- Personligt ansvar: Att förstå sin egen roll i att minska avfall och bidra till en bättre miljö.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Avfall | Material som inte längre har något värde eller funktion. | Svenska. |
Källsortering | Att sortera avfall vid källan, som i hemmet eller skolan. | Svenska. |
Återvinning | Processen att bearbeta avfall så att det kan användas på nytt. | Svenska. |
Biologiskt nedbrytbart | Material som kan brytas ner av naturliga processer. | Svenska. |
Farligt avfall | Avfall som kan orsaka skada på människors hälsa eller miljön. | Svenska. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad händer med avfallet om vi inte sorterar det?
- B. Hur kan vi i vår skolas gemenskap jobba för att minska avfall?
- C. Kan ni se några fördelar med att återvinna jämfört med att bara slänga allt i en soppåse?
Aktivitet
Ge varje elev ett papper där de ska rita och skriva ner de tre typerna av avfall de ser mest i sin vardag. De kan använda färger för att illustrera avfallet och ange var de vanligtvis ser det (t.ex. hemma, i skolan, på gatan). När de är klara ska de presentera sina teckningar för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är avfall? | Material som inte längre har något värde. |
Ge tre exempel på avfall. | Plast, papper, matavfall. |
Vad betyder källsortering? | Att sortera avfall vid källan. |
Varför är källsortering viktigt? | För att minska mängden avfall och möjliggöra återvinning. |
Vad är biologiskt nedbrytbart? | Material som kan brytas ner av bakterier i marken. |
Vad gör vi med farligt avfall? | Det måste hanteras på ett särskilt sätt för att inte skada miljön. |
Hur kan vi minska vårt avfall? | Genom att återvinna, kompostera och undvika engångsprodukter. |
Vilka avfallstyper finns det? | Farligt avfall, plast, papper, metall m.m. |
Hemuppgift
Eleverna ska samla exempel på tre olika typer av avfall från sina hem under en vecka. De ska skriva ner hur mycket av varje typ de har samlat och reflektera över hur de skulle kunna minska mängden avfall.
Citat
“Vi kan inte lösa problemen i samma medvetande som skapade dem.” – Albert Einstein, 1946. Detta citat knyter an till vikten av att tänka om och agera för att lösa avfallsproblemet.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.