Ämne: NO
Årskurs: 2
Lektionsplanering: Vatten och material i NO
Tema: Material och deras egenskaper – vattenabsorption
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Material och deras egenskaper | Eleven kan göra enkla undersökningar och samtala om upplevelser av material och deras användning. | Eleven kan göra systematiska undersökningar och beskriva resultat med viss användning av ämnesspecifika begrepp. |
Källa: [Lgr22, NO, Åk 1-3]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till material och vatten (10 min)
- Förklara vad material är och ge exempel på de som eleverna känner till, t.ex. plast, tyg, metall, papper.
- Fråga eleverna om de tror att alla material gillar vatten eller inte.
- Introducera begreppet “absorbera” – att suga upp vatten.
- Visa exempel på olika material och fråga vilka som de tror suger upp vatten.
- Tillsammans definiera begreppet absorption enkelt.
Undersökning av material som absorberar vatten (15 min)
- Ge eleverna olika material (t.ex. papper, tyg, plast, metall).
- Låt eleverna prova att droppa vatten på materialen och se vad som händer.
- Observera och diskutera vilka material som suger upp vattnet och vilka som inte gör det.
- Notera resultaten på tavlan eller i en gemensam lista.
Diskussion om varför vissa material absorberar vatten (10 min)
- Förklara att vissa material har små hål eller kan suga upp vatten, t.ex. papper och tyg.
- Beskriv att andra material är täta och släpper inte igenom vatten, t.ex. plast och metall.
- Ge exempel från vardagen, t.ex. varför paraplyer är gjorda av tätt material.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vilka material som absorberar vatten och vilka som inte gör det.
- Låt eleverna berätta om något de lärt sig om material och vatten.
- Diskutera varför det är viktigt att veta vilka material som suger upp vatten.
Avslutande aktivitet – Vattenexperiment med eleverna (5 min)
- Låt eleverna göra en snabb jämförelse mellan två material med vatten, t.ex. papper och plast.
- Diskutera resultaten och koppla till dagens lektion.
Ämnesinnehåll
- Materialens egenskaper: Eleverna får kunskap om att material kan absorbera vatten beroende på deras uppbyggnad. Absorption innebär att vatten sugs upp av materialet.
- Skillnader i material: Vissa material som papper och tyg har små öppningar eller hålrum där vatten kan sugas upp, medan material som plast och metall är täta och vatten rinner av.
- Praktisk tillämpning: Exempel på hur material används i vardagen, t.ex. varför vissa kläder är gjorda av material som inte suger upp vatten.
- Observationer: Betydelsen av att observera och beskriva vad som händer när vatten kommer i kontakt med olika material.
- Termen absorption: Viktiga begrepp och förklaringar anpassat för årskurs 2.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Material | Det som saker är gjorda av, till exempel trä, plast, tyg. | Från latin materialis, ‘medel, ämne’ |
Absorbera | Att suga upp, till exempel när papper suger upp vatten. | Från latin absorbere, ‘sluka, suga upp’ |
Täthet | Hur kompakt ett material är, kan tyg släppa igenom vatten eller inte. | – |
Porös | Att ha små hål eller springor, så att vatten kan sugas upp. | Från latin porosus, ‘genomborrad’ |
Vätska | En flytande substans, t.ex. vatten. | Från latin liquidus, ‘flytande’ |
Diskussionsfrågor
- Tänk om alla material sög upp vatten lika mycket. Hur skulle det påverka våra kläder och hus? Skulle det vara praktiskt? Varför eller varför inte?
- Om ett material inte suger upp vatten, kan det ändå ha andra bra användningsområden? Ge exempel och förklara varför.
- Kan du tänka dig ett nytt material som både suger upp vatten och samtidigt skyddar mot regn? Hur skulle det kunna fungera?
- Om du skulle designa ett paraply, vilket material skulle du välja och varför? Hur kan kunskap om material hjälpa dig i designen?
Aktivitet
Låt eleverna arbeta i små grupper med olika materialprover som papper, tyg, plast och metall. De droppar vatten på varje material och observerar vad som händer. Sedan får de dokumentera med hjälp av bilder eller teckningar hur materialen reagerar på vatten. Efteråt presenterar grupperna sina resultat för klassen och diskuterar varför vissa material sugs upp och andra inte. Denna aktivitet hjälper eleverna att koppla teori till praktisk erfarenhet och utveckla sitt vetenskapliga tänkande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder att ett material absorberar vatten? | Att materialet kan suga upp vatten och hålla kvar det. |
Vilka material sugs oftast upp vatten? | Papper och tyg suger oftast upp vatten. |
Vad händer när man droppar vatten på plast? | Vattnet rinner av och sugs inte upp eftersom plast är tätt. |
Varför är det viktigt att veta vilka material som absorberar vatten? | För att välja rätt material till olika saker, t.ex. kläder eller paraplyer. |
Vad är poröst material? | Material som har små hål där vatten kan sugas upp. |
Kan metall suga upp vatten? | Nej, metall är tätt och suger inte upp vatten. |
Vad händer med vattnet när det absorberas? | Det sugs in och hålls kvar i materialets små öppningar. |
Varför kan olika material användas till olika saker? | Eftersom de har olika egenskaper som t.ex. att suga upp vatten eller inte. |
Ge ett exempel på när det är bra att ett material inte suger upp vatten. | När man vill skydda sig från regn, t.ex. paraplyer eller regnjackor. |
Hur kan man undersöka om ett material absorberar vatten? | Genom att droppa vatten på det och se om vatten sugs upp eller rinner av. |
Citat
”Att förstå hur olika material fungerar är grunden till all teknisk utveckling.” – Maria Andersson, 2018. Det här citatet understryker vikten av att redan tidigt upptäcka materialens egenskaper för att kunna förstå och framtidssäkra tekniska lösningar.
”Vårt dagliga liv är fyllt av materialval som påverkar miljön och vår hälsa.” – Erik Johansson, 2020. Detta citat kopplar lektionens tema med hållbarhet och praktiska val i vardagen.