Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religion. Etik i aktuella frågor. [Åk. 7]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 7

Ämne: Religion

Tema: Etik i aktuella frågor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Etiska frågor i aktuella samhällsfrågor och hur olika perspektiv kan förstås och diskuteras. Eleven kan redogöra för etiska frågor kopplade till aktuella situationer och kritiskt granska dessa utifrån olika perspektiv.

[Källa: Lgr 22, Religion, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till aktuella etiska frågor (10 min)

  • Presentera vad aktuella etiska frågor innebär och ge exempel på aktuella teman som rör etik, t.ex. klimatförändringar, djurrätt, rättvisa och jämlikhet.
  • Fråga klassen: “Vilka frågor anser ni är viktiga för vår tid när det gäller etik?”

2. Gruppdiskussion om aktuella frågor (20 min)

  • Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en aktuell fråga (exempelvis miljöfrågor, jämställdhet, migration).
  • Ge grupperna tid att diskutera frågan och hur etik spelar en roll i diskussionen.
  • Låt grupperna förbereda en presentation av sina tankar och insikter.

3. Presentation och feedback (15 min)

  • Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
  • Efter presentationerna, diskutera gemensamt: Vilka etiska perspektiv uppkommer i de olika fallen? Hur kan vi förstå och hantera olika åsikter?

4. Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna och diskutera vikten av etisk medvetenhet i våra dagliga liv.
  • Avsluta med att ställa frågan: “Hur kan vi agera utifrån våra insikter i vår vardag?”

Ämnesinnehåll

  • Sammanhang och relevans. Förstå hur etik och moraliska frågor knyter an till aktuella händelser och frågor.
  • Perspektiv på etik. Undersöka hur olika perspektiv, inklusive religiösa, kulturella och samhälleliga, kan påverka etiska diskussioner.
  • Kritisk granskning. Förmåga att kritiskt granska och diskutera etiska frågor utifrån ett informerat perspektiv.
  • Värderingar och beslut. Känna igen och diskutera de värderingar som ligger till grund för olika beslut i aktuella frågor.
  • Engagemang. Främja ett aktivt engagemang i samhället med hjälp av etiska insikter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Aktuella frågor Frågor som är relevanta och viktiga i nutiden, ofta kopplade till samhällsdebatt och politik. Latin: “actus” betyder “handling”.
Etisk medvetenhet Förmåga att vara medveten om etiska aspekter och konsekvenser av ens handlingar. Grekiska: “ethos” betyder “sed”.
Värderingar De principer och normer som påverkar hur människor bedömer vad som är rätt och fel. Latin: “valere” betyder “att vara värd”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan våra värderingar påverka våra åsikter om aktuella etiska frågor?
  • B. Finns det exempel på etiska dilemman i nyheterna som ni har lagt märke till? Hur resonerade ni kring dem?
  • C. Hur kan vi som individer ta ansvar för att agera i enlighet med våra etiska värderingar i samhället?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och ska skapa en “varför-grej” där de väljer en aktuell fråga och formulerar tre anledningar till varför den är viktig, samt diskussion kring möjliga lösningar. Grupperna kan diskutera och presentera sina idéer och förslag för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en aktuell etisk fråga? En fråga som rör moral och etik i nutida sammanhang, till exempel klimatfrågor.
Hur påverkar etiska värderingar våra beslut? Vi gör beslut baserat på vad vi anser är rätt och fel, vilket kan variera mellan individer.
Varför är det viktigt att diskutera aktuella frågor? För att främja medvetenhet och engagemang i samhälls-frågor och moraliska beslut.
Ge exempel på en aktuell fråga ni har diskuterat. T.ex. Djurrätt, klimatförändringar, social rättvisa.
Hur kan vi agera för att bidra till lösningar? Genom att informera oss, delta i diskussioner och agera ansvarsfullt i våra liv.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 sidor, A4-format) där de väljer en aktuell etisk fråga och undersöker olika perspektiv kring denna. De ska diskutera sina egna åsikter och reflektera över hur de kan bidra till lösningar.

Citat

”Det är bättre att vara en människa som är olycklig än en hund som är lycklig.” – Aristoteles (ca 350 f.Kr.) Citatet påminner oss om vikten av att förstå och ta ansvar för våra etiska beslut, vilket är centralt i diskussionen om aktuella etiska frågor.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det. 📄 Word – Skapar ett dokument. 🖥️ PPT – Skapar en PPT. ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion. 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×