Lektion. Samhällskunskap 1a1. Introduktion till samhällsvetenskap. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Introduktion till samhällsvetenskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Eleven kan översiktligt beskriva vad demokrati innebär och ge exempel på hur den tillämpas i praktiken.
Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut och maktfördelning i olika system. Eleven kan beskriva hur medborgarnas engagemang kan påverka politiska beslut.
Digitaliseringens påverkan på demokratin och politik. Eleven kan ge exempel på hur digitala medier påverkar åsiktsbildning och politiskt engagemang.
Mänskliga rättigheter och hur de förhåller sig till stat och individ. Eleven kan redogöra översiktligt för vilka mänskliga rättigheter som finns och deras betydelse.
Folkrätten i väpnade konflikter. Eleven kan översiktligt beskriva vad folkrätt innebär och ge exempel på dess tillämpning.

[Gy11, Samhällskunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ämnet (10 min)
  • Diskutera vad samhällsvetenskap innebär och dess betydelse.
  • Gå igenom kursens centrala innehåll och syften.
  • Besvara eventuella frågor från eleverna.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge dem olika ämnen relaterade till demokrati.
  • Låt grupperna diskutera och förbereda korta presentationer.
  • Samla alla för att dela med sig av insikterna.
3. Källkritik (15 min)
  • Introducera begreppet källkritik och dess betydelse.
  • Presentera verktyg för att granska källor.
  • Ge exempel på olika typer av källor och hur de kan påverka information.
4. Avslutande diskussion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen med en diskussion om vikten av att vara informerad medborgare.
  • Fråga eleverna om deras tankar kring dagens ämnen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Demokratiska värderingar: Vad som definierar demokrati och hur det påverkar individen och samhället.
  • Politiska ideologier: Grundläggande förståelse för olika politiska ideologier och hur de formar samhällsstrukturer.
  • Källkritik: Vikten av att kritiskt granska information och källor i dagens samhälle.
  • Mänskliga rättigheter: En introduktion till de mänskliga rättigheternas historia och betydelse.
  • Digital påverkan: Hur digitaliseringen förändrar informationsspridning och politiska diskussioner.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati Styrelseform där medborgarna har makt att påverka och besluta om frågor som rör dem. Från grekiska “demokratia” som betyder “folkstyre”.
Politiska system Strukturen för hur ett land styrs och hur makten fördelas. Från latin “politicus” som betyder “angående staden”.
Mänskliga rättigheter Grundläggande rättigheter och friheter som tillhör varje individ. Från franskans “droits de l’homme”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad innebär det för dig att leva i en demokrati? Vilka friheter värdesätter du mest?
  • B. Hur kan digitala plattformar både hjälpa och hindra demokratisk delaktighet?
  • C. Vilken roll spelar media i att forma våra åsikter om samhällsfrågor?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa ett debattinlägg kring en aktuell samhällsfråga, till exempel klimatförändringar, integration eller mänskliga rättigheter. De ska använda källor för att stödja sina argument och presentera sina inlägg för klassen. Denna aktivitet främjar kritiskt tänkande och förmågan att formulera sig i skrift.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är demokrati? Styrelseform där folket har makt att styra.
Vad menas med människorätt? Rättigheter som gäller för alla människor utan åtskillnad.
Hur påverkar digitaliseringen politiken? Genom att underlätta informationsspridning och diskussioner.

Hemuppgift

Skriv en kort uppsats (2 sidor A4) där du reflekterar över din egen roll som medborgare i en demokrati. Vilka rättigheter och skyldigheter anser du att du har? Hur tror du att du kan påverka beslut som rör ditt samhälle?

Citat

“En demokrati är mycket mer än valet av en regering; det är ansvaret för varje medborgare.” – John F. Kennedy (1961)

“`


Modern Tillbaka-knapp