Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap 1a2. Migrationens effekter på samhället. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Migrationens effekter på samhället

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys och källkritik. Presentation i olika former, till exempel debatter, debattinlägg och rapporter.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för de historiska förutsättningarnas betydelse och dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon orsak och konsekvens. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. Eleven diskuterar översiktligt orsaker och konsekvenser samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Eleven kan ge enkla argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter.

[Gy11, Samhällskunskap 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till migration och dess effekter (10 min)
  • Presentera lektionens mål och teman.
  • Diskutera regler kring migration och asylrätt.
  • Ge exempel på olika typer av migration.
  • Ställ frågor för att få eleverna att tänka kring migrationens påverkan.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Varje grupp diskuterar och skriver ner effekterna av migration i samhället.
  • Grupperna presenterar sina resultat för klassen.
  • Diskutera skillnader i effekter mellan olika länder.
3. Filmanalys (15 min)
  • Visa en kort dokumentär om migration.
  • Be eleverna anteckna viktiga punkter under filmen.
  • Diskutera filmen i helklass efteråt.
  • Identifiera teman som resurser och integration i samband med migration.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Uppmana eleverna att skriva en kort reflektion över lektionen.
  • Samla in reflektionerna som en del av bedömningen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Migrationens orsaker: Fördjupa kunskapen i varför människor väljer att migrera, inklusive faktorer som krig, fattigdom och klimatförändringar.
  • Effekter på samhället: Diskutera hur migration påverkar ekonomi, kultur och sociala strukturer.
  • Integrationsutmaningar: Ta upp de utmaningar som migranter kan möta vid anpassning till ett nytt samhälle.
  • Mängden migration: Utforska hur mängden och typer av migration har förändrats över tid.
  • Politiska aspekter: Gå igenom rapporter och lagar kring migration och hur dessa påverkar samhällsutvecklingen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Migrera Att flytta från ett land till ett annat för att bosätta sig där. Från latin “migrāre”, som betyder ‘att flytta’.
Asyl Skydd från förföljelse i sitt eget land. Från grekiska “asylios”, vilket betyder ‘skyddad’.
Integration Processen att blanda olika grupper i ett samhälle. Från latinska “integratio”, som innebär ‘att göra hel’.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar migrationens effekter och utmaningar det nuvarande samhället vi lever i?
  • B. Vilka insatser skulle kunna göras för att underlätta integration av migranter i vårt samhälle?
  • C. Vilka etiska dilemman kan samhället stå inför när det gäller migrationsfrågor?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som illustrerar olika aspekter av migration, dess orsaker och effekter. Affischen kan inkludera statistik, bilder och citat från migranter. Eleverna presenterar sina affischer för klassen. Aktiviteten syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av samarbeta och uttrycka sin kunskap kreativt.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad innebär migration? Att flytta från ett land till ett annat.
2. Vilka är vanliga orsaker till migration? Krig, fattigdom, utbildning, klimatförändringar.
3. Vad är asyl? Skydd från förföljelse i sitt eget land.
4. Hur kan migration påverka ett samhälle ekonomiskt? Genom att öka arbetskraft och kulturell mångfald.
5. Vad innebär integration? Processen att blanda olika grupper i ett samhälle.
6. Ge exempel på negativa effekter av migration. Samhällsspänningar, arbetsmarknadskonkurrens.
7. Vilka är de positiva effekterna av migration? Kulturell berikning, nya perspektiv, ekonomisk tillväxt.
8. Vilka lagar rör migration i Sverige? Migrationslagarna som reglerar asyl och uppehållstillstånd.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 sidor) där de diskuterar ett specifikt fall av migration, dess orsaker och effekter på både individen och samhället och ange möjliga lösningar eller åtgärder som kan underlätta integrationen av migranter. Uppsatsen bör innehålla referenser till minst 3 olika källor som ska vara korrekt angivna.

Citat

“Migration är inte bara en flytt utan en resa för nya möjligheter.” – Anonym

Detta citat belyser vikten av att se migration som en chans för individer att förbättra sina livsvillkor och hur detta kan påverka det samhälle som de flyttar till.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×