Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4-6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokratins grunder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier. Riksdagen och regeringen och deras olika uppdrag. Politiska val och partier i Sverige. | Eleven visar grundläggande kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokrati (10 min)
- Definiera vad demokrati innebär och diskutera dess betydelse.
- Ge exempel på demokratins grundprinciper.
- Presentera olika typer av demokratiska system.
- Fråga eleverna om deras tankar kring demokrati.
2. Diskussion om röstning och val (15 min)
- Gå igenom hur valet går till och vad som krävs för att rösta.
- Diskutera vikten av att rösta och delakttaga i demokratin.
- Genomför en simulering av ett skolval där eleverna får rösta.
- Reflektera över upplevelsen av simuleringen.
3. Elevrådets funktion (10 min)
- Förklara vad ett elevråd är och vilket syfte det har.
- Diskutera hur elever kan påverka beslutsprocesser genom elevrådet.
- Ge exempel på frågor som kan tas upp av elevrådet.
- Fråga eleverna hur de skulle vilja engagera sig i elevrådet.
4. Avslutande reflektion (15 min)
- Kort sammanfattning av lektionen och de viktigaste punkterna.
- Be eleverna dela med sig av en sak de lärt sig.
- Diskutera hur demokratins grunder kan tillämpas i deras liv.
- Sammanfatta lektionen och ställ frågor om vad de vill lära sig mer om.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Demokratiska principer: Grundläggande principer såsom yttrandefrihet, majoritetsprincipen och den fria valprocessen.
- Röstning och val: Hur valet går till, åldersgränser och valprocessen samt vikten av att vara delaktig.
- Elevråd: Vad ett elevråd är, dess funktion och hur det påverkar skolan.
- Demokrati i praktiken: Exempel på hur demokrati arbetar i praktiken, både lokalt och globalt.
- Mänskliga rättigheter: Hur demokratin kopplar till mänskliga rättigheter och skyddet av dessa.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Styre där folket har makt att bestämma genom röstning. | Från grekiska “demos” (folk) och “kratos” (makt). |
Röstning | Process där individer uttrycker sina åsikter genom att välja. | Från fornnordiska “rǫsta” som betyder “att tala”. |
Elevråd | Organ för elever där deras röster och åsikter kan höras. | Från ordet “elev” och “råd” som betyder ett råd av elever. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi se till att vår röst blir hörd i samhället?
- B. Vilken roll spelar ungdomar i dagens demokratiska samhälle?
- C. Hur skulle demokratin kunna förbättras i vår skola?
Aktivitet
Aktiviteten går ut på att arrangera en skolvaldags där eleverna får simulera ett riktigt val. Eleverna delas in i grupper som representerar partier och får skapa sina egna partiprogram. De kommer att hålla tal och debattera sina idéer för klassen. Efter detta genomförs en röstning, där alla elever får rösta. Aktiviteten syftar till att ge en praktisk förståelse av hur demokratiska valet går till och vikten av att delta.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är demokrati? | Styrelseform där folket har makt att påverka beslut. |
2. Vilka är grundläggande principer för demokrati? | Yttrandefrihet, majoritetsprincipen, fria val. |
3. Vad gör ett elevråd? | Förstärker elevors åsikter och kundgör dem till beslutsfattarna. |
4. Hur kan man påverka beslut i skolan? | Genom att engagera sig i elevrådet eller rösta. |
5. Varför är det viktigt att rösta? | För att påverka framtida beslut och ge uttryck för åsikter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett essä (1-2 sidor) där de reflekterar över vad demokrati betyder för dem och hur de kan påverka sin vardag genom att delta i demokratin. De uppmanas att ge exempel från sina egna liv eller kända händelser i samhället.
Citat
”Demokrati är det bästa styret.” – Winston Churchill, 1947. Detta citat påminner om värdet av demokrati och betydelsen av att delaktiga individer.