Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Hotet från Ryssland
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleven ska kunna förstå och förklara olika politiska och ekonomiska system samt hur dessa påverkar internationella relationer, inklusive EU:s och Rysslands påverkan i världen. | Eleven kan redogöra för och förklara centrala samhällsfrågor och hur dessa påverkar människors liv i olika delar av världen. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Introducera ämnet och ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
- Diskutera aktuella händelser kopplade till Rysslands roll i internationella relationer.
- Klargör syftet med lektionen och vad eleverna förväntas lära sig.
2. Genomgång av “Hotet från Ryssland” (15 min)
- Presentera Oskar Johnsons perspektiv på Rysslands hot.
- Gå igenom viktiga begrepp och nyckelhändelser relaterade till temat.
- Analysera varför hotet uppfattas som real, med exempel på påverkande faktorer.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera Rysslands inverkan på Sverige och Europa.
- Låt grupperna identifiera och reflektera över olika ståndpunkter och argument.
- Samla in tankar och dela med klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Be klassen sammanfatta vad de lärt sig under lektionen.
- Ställ avslutande frågor för att uppmuntra reflektion över ämnet och dess aktuella betydelse.
Ämnesinnehåll
- Internationell politik: Eleverna ska förstå hur världens politiska system fungerar och vad som styr dessa relationer.
- Säkerhetsfrågor: Vad innebär säkerhet i en globaliserad värld och vilka faktorer påverkar detta?
- Historiska sammanhang: Eleverna bör känna till viktiga händelser i historien som har format nuvarande relationer mellan Ryssland och andra länder.
- Mediernas roll: Hur media framställer länder och relationer kan påverka opinionen och politiska diskussioner.
- Konkret exempel: Studera hur Rysslands agerande i specifika situationer (t.ex. Ukraina) påverkar den svenska och europeiska säkerhetspolitiken.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Geopolitik | Studiet av hur geografiska faktorer påverkar politik och internationella relationer. | Från grekiska: “geo” (jord) och “politika” (politik). |
Sanktioner | Åtgärder som en stat eller internationell organisation vidtar mot ett annat land för att påverka dess politik eller beteende. | Från latin: “sanctio” (behandla, upprätta). |
Krig | Väpnad konflikt mellan olika grupper, ofta mellan stater. | Från fornnordiska: “kvi”, som betyder kamp eller strid. |
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt kan Rysslands agerande påverka Sveriges säkerhet?
- B. Vilka konsekvenser kan internationella sanktioner ha på Ryssland och dess befolkning?
- C. Hur påverkar medierapporteringen av Ryssland vår uppfattning om landet och dess ledarskap?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de får i uppgift att skapa en nyhetsartikel som diskuterar Rysslands hot mot Europa. Artikeln ska inkludera en tillbakablick på historiska händelser, aktuella fakta och en diskussion om möjliga framtida scenarier. Eleverna ska undersöka källor och använda dessa i sin artikel för att förstärka sina argument.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är geopolitik? | Studiet av geografins påverkan på politik. |
2. Nämn en konsekvens av sanktioner. | Ekonomiska påtryckningar på landet. |
3. Hur har media påverkat vår syn på Ryssland? | Skapar orealistiska uppfattningar. |
4. Vad kan Sverige göra för att skydda sig? | Samverka med andra länder. |
5. Nämn en historisk händelse relaterad till Ryssland. | Gulfkriget eller Sovjetunionens fall. |
6. Vilka faktorer påverkar internationella relationer? | Ekonomi, politik, kultur. |
7. Hur bör vi se på ryssar som individer? | Olika syn på ledare vs. folket. |
8. Vilket ansvar har media i rapporteringen? | Att ge en rättvis och nyanserad bild. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en essä på 1–2 A4-sidor om hur Rysslands politik påverkar Europa, där de ska ge exempel på två olika sätt som detta kan ske. De ska använda minst tre källor för att stödja sina argument, inklusive minst en artikel från aktuella nyhetssajter.
Citat
Ibland söker världen inte ledarskap utan en stark hand. – Oskar Johnson, 2021. Citatet reflekterar hur Rysslands ledarskap kan uppfattas och vad det innebär för världspolitiken.