Lektionsplanering
Årskurs: Åk 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Hur Sverige styrs och demokrati
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | – Beslutsfattande och politiska idéer – Demokrati och hur beslut fattas – Riksdagen och regeringen |
Betygskriterium (E) | – Eleven visar grundläggande kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter. |
[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Filmvisning (20 min)
- Visa filmen “Så styrs Sverige” (länk: Här).
- Ställ öppna frågor för att engagera diskussionen.
- Exempel på frågor: Vad tyckte ni var mest intressant i filmen? Vilka typer av beslut kan fattas i en demokrati?
- Sammanfattning med bilder (15 min)
- Ge eleverna papper och färgpennor.
- Be dem skapa en sammanfattning av filmen med bilder.
- Låt några elever presentera sina bilder för klassen.
- Läsning (15 min)
- Läs högt från boken, sidorna 25-27.
- Diskutera viktiga punkter och begrepp som dyker upp under läsningen.
- Begreppsarbete (20 min)
- Dela in eleverna i par.
- Ge varje par en lista med begrepp (demokrati, regering, riksdag, parti, kommun, makt, val).
- Låt dem diskutera och skriva ner egna förklaringar av begreppen.
- Varje par delar sina definitioner med klassen.
- Reflektion och avslutning (10 min)
- Samla klassen för att reflektera över vad de lärt sig.
- Ställ frågor som: Hur kan vi som medborgare påverka besluten i vårt samhälle?
- Varför är det viktigt att förstå hur vår demokrati fungerar?
Betygskriterier
Eleverna ska visa grundläggande kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter genom sina diskussioner, förklaringar och aktiviteter.
Bedömning
- Observera elevernas diskussioner och presentationer av begrepp.
- Utvärdera deras bilder och sammanfattningar som ett kreativt uttryck för deras förståelse.