Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällskunskap. Hur Sverige styrs och demokrati. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk 5

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Hur Sverige styrs och demokrati

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll – Beslutsfattande och politiska idéer
– Demokrati och hur beslut fattas
– Riksdagen och regeringen
Betygskriterium (E) – Eleven visar grundläggande kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter.

[Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Filmvisning (20 min)
    • Visa filmen “Så styrs Sverige” (länk: Här).
    • Ställ öppna frågor för att engagera diskussionen.
    • Exempel på frågor: Vad tyckte ni var mest intressant i filmen? Vilka typer av beslut kan fattas i en demokrati?
  2. Sammanfattning med bilder (15 min)
    • Ge eleverna papper och färgpennor.
    • Be dem skapa en sammanfattning av filmen med bilder.
    • Låt några elever presentera sina bilder för klassen.
  3. Läsning (15 min)
    • Läs högt från boken, sidorna 25-27.
    • Diskutera viktiga punkter och begrepp som dyker upp under läsningen.
  4. Begreppsarbete (20 min)
    • Dela in eleverna i par.
    • Ge varje par en lista med begrepp (demokrati, regering, riksdag, parti, kommun, makt, val).
    • Låt dem diskutera och skriva ner egna förklaringar av begreppen.
    • Varje par delar sina definitioner med klassen.
  5. Reflektion och avslutning (10 min)
    • Samla klassen för att reflektera över vad de lärt sig.
    • Ställ frågor som: Hur kan vi som medborgare påverka besluten i vårt samhälle?
    • Varför är det viktigt att förstå hur vår demokrati fungerar?

Betygskriterier

Eleverna ska visa grundläggande kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter genom sina diskussioner, förklaringar och aktiviteter.

Bedömning

  • Observera elevernas diskussioner och presentationer av begrepp.
  • Utvärdera deras bilder och sammanfattningar som ett kreativt uttryck för deras förståelse.

Modern Tillbaka-knapp
×