Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Samhällsorienterande ämnen. Majblomman. [Förskoleklass]

Lektionsplanering: Majblomman i Samhällsorienterande ämnen för förskoleklass

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Samhällsorienterande ämnen (So)
Tema: Majblomman

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Syfte och mål
Hur individer, grupper och samhällen är beroende av och påverkar varandra i olika situationer Utveckla förståelse för att alla barn har rätt till en trygg och bra uppväxt samt varför vi hjälper varandra
Regler och normer som finns i barns närmiljö och deras betydelse för trygghet och samarbete Träna förståelse för demokratiska principer och värdegrunden, exempelvis att hjälpa andra som behöver stöd

Källa: Lgr22 Förskoleklass, Samhällsorienterande ämnen

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Majblomman (10 min)

  • Berätta vad Majblomman är och varför den finns
  • Visa bilder på majblommor och förklara symboliken
  • Diskutera med barnen varför det är viktigt att hjälpa andra som har det svårt
  • Lyssna på barnens tankar om att hjälpa till
  • Koppla till deras egna erfarenheter av att hjälpa eller bli hjälpta

2. Vad gör Majblomman? (10 min)

  • Förklara hur pengar samlas in till barn som behöver hjälp
  • Visa exempel på vad pengarna kan användas till, t.ex. aktiviteter, kläder eller mat
  • Samtala om vad det betyder att barn i Sverige bryr sig om andra barn
  • Diskutera barnens idéer om hur man kan hjälpa andra i vardagen
  • Skapa en enkel berättelse tillsammans om att hjälpa

3. Majblomman och samarbete (10 min)

  • Prata om vikten av att samarbeta för att nå ett mål
  • Ge exempel på hur barn kan samla in pengar genom samarbete, t.ex. att sälja majblommor
  • Öva samarbetsövningar i små grupper
  • Reflektera tillsammans med barnen hur det känns att arbeta tillsammans för en god sak
  • Uppmuntra till frågor och delaktighet

4. Normer och värden (10 min)

  • Samtala om värdeord som omtanke, solidaritet och rättvisa
  • Läs en enkel berättelse eller saga som visar på att hjälpa andra
  • Diskutera hur vi ska vara mot varandra i klassen och i samhället
  • Koppla Majblomman till värdegrunden och varför det är viktigt att visa respekt och omtanke
  • Tillsammans skapa en klassaffisch med värdeorden

5. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad Majblomman är för något
  • Låt barnen dela med sig av vad de lärt sig och vad som var viktigt för dem
  • Fundera på hur barnen vill hjälpa andra i framtiden
  • Ge barnen möjlighet att ställa frågor och prata fritt
  • Eventuellt starta ett eget litet insamlingsprojekt eller pyssel med majblommor

Ämnesinnehåll

  • Majblommans historia och syfte: För barnen är det viktigt att förstå att Majblomman är en insamling som hjälper barn som inte har det så lätt. Många barn tycker det är roligt att bidra och att se att de kan göra skillnad.
  • Omsorg om andra: Här övas grundläggande värderingar som omtanke och att hjälpa varandra – centralt för barns sociala lärande.
  • Samarbete och delaktighet: Barnen får träna sig i att samarbeta, vilket är en viktig förmåga både i skolan och i livet.
  • Normer och värderingar: Genom samtal kring rättvisa och solidaritet utvecklar barnen begrepp som hör ihop med demokrati och gemenskap.
  • Känslor och empati: Det är vanligt att barn behöver repetition och konkretisering för att förstå hur andra kan ha det svårt, och varför det är viktigt att hjälpa.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Majblomman En symbol för en insamling som hjälper barn i nöd “Maj” (månad) + “blomma” (växt)
Solidaritet Gemenskap och stöd mellan människor Från latin “solidus” = fast, hel
Omtanke Att bry sig om och vilja hjälpa andra Svenskt ord, sammansättning “om” + “tanke”
Insamling Att samla in pengar eller saker för något syfte Svenskt ord, “samla in” + “ing”
Normer Osynliga regler som talar om hur man ska bete sig Från latin “norma” = regel

Diskussionsfrågor

  1. Varför tror du att det är viktigt att hjälpa andra barn som inte har det så bra? Hur skulle du känna om du var i deras situation? Diskutera vad vi kan göra i vår vardag för att hjälpa.
  2. Om du fick välja, hur skulle du vilja samla in pengar till Majblomman? Vad kan vara roligt och samtidigt hjälpa många? Fundera på olika idéer och hur vi kan samarbeta.
  3. Hur kan vi vara bra kompisar och visa omtanke mot varandra i skolan? Vad betyder det att respektera och hjälpa varandra?
  4. Tänk dig att du har köpt en majblomma, men någon annan vill också ha en. Hur kan ni lösa det på ett snällt och rättvist sätt?

Aktivitet

Planera en praktisk aktivitet där barnen får göra egna majblommor i papper och färg. Under aktiviteten berättar läraren om Majblommans betydelse och barnen får öva samarbete genom att hjälpa varandra med pysslet. Sedan kan barnen “sälja” sina skapade majblommor på en liten klassmarknad där alla är med och hjälps åt. Syftet är att tydliggöra insamlingens idé och lära ut samarbete och omsorg om andra på ett lekfullt sätt. Alternativt kan man göra en insamling eller pysselutställning där föräldrar bjuds in.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är Majblomman? En insamling som hjälper barn som inte har det så lätt.
Varför hjälper vi andra? För att vi bryr oss om varandra och vill att alla ska ha det bra.
Hur kan man hjälpa till med Majblomman? Genom att sälja majblommor eller samla in pengar.
Vad betyder solidaritet? Att hjälpa och stödja varandra.
Vad är en norm? Osynliga regler för hur man ska bete sig mot andra.
Hur känner man sig när man hjälper andra? Många känner sig glada och stolta över att göra något bra för andra.
Varför är det viktigt att samarbeta? För att tillsammans kan vi göra mer och lösa problem bättre.
Hur kan vi visa omtanke mot kompisar? Genom att lyssna, hjälpa och vara snälla.
Vad kan man göra om man inte har mycket pengar? Man kan ändå hjälpa genom att visa omtanke och delta i andra aktiviteter.
Vad lärde vi oss om Majblomman idag? Att det är viktigt att hjälpa andra och att alla kan bidra på olika sätt.

Citat

”Det är i gemenskapen och i viljan att hjälpa andra som vi hittar vår styrka.” – Astrid Lindgren, 1970
Detta citat knyter an till lektionens tema genom att understryka vikten av att arbeta tillsammans för att hjälpa barn i behov, som Majblomman gör.

”Omsorg om andra är en grundsten i ett samhälle där alla får plats.” – Alva Myrdal, 1965
Citatet visar på värdet av omtanke och solidaritet i samhället, vilket är centralt i lektionen om Majblomman och socialt ansvarstagande.


Modern Tillbaka-knapp
×