[Lektion]. Samhällsorienterande ämnen (SO). Kristi Himmelsfärdsdag. [Förskoleklass]

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Samhällsorienterande ämnen (SO)

Tema: Kristi Himmelsfärdsdag

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Traditioner och högtider som firas i Sverige, t.ex. jul, påsk och midsommar. Det saknas betygskriterier för detta ämne i aktuell årskurs Det saknas betygskriterier för detta ämne i aktuell årskurs

[Lgr22, Förskoleklass, SO]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Kristi Himmelsfärdsdag (10 min)

  • Berätta på ett enkelt sätt vad Kristi Himmelsfärdsdag är.
  • Använd bilder eller bilderböcker som visar himlen, moln, och personer som lämnar jorden.
  • Ställ frågor som: “Vad tror ni det här betyder?” och “Vet ni något om varför man firar detta?”
  • Läs en kort saga eller berättelse om dagen.
  • Samtala kort om vad som händer i berättelsen.

2. Traditioner kring Kristi Himmelsfärdsdag (10 min)

  • Förklara att i Sverige är det en helgdag och många är lediga.
  • Berätta kort om hur människor firar med att vara ute i naturen eller gå i kyrkan.
  • Visa bilder på blommor och natur som förknippas med våren.
  • Fråga eleverna om de känner till andra högtider eller traditioner.
  • Diskutera skillnaden mellan vardag och helgdag på en grundläggande nivå.

3. Lek och samarbete (10 min)

  • Planera en enkel lek utomhus som symboliserar himlavalv eller flygning.
  • Förklara leken kort och låt barnen delta.
  • Under leken, prata med barnen om hur det känns att röra sig uppåt.
  • Fråga om de kan tänka på något som “flyger” på himlen.
  • Reflektera tillsammans efter leken.

4. Skapande aktivitet (10 min)

  • Låt barnen skapa egna moln av bomull på papper.
  • Hjälp till att skriva eller rita något enkelt kopplat till Kristi Himmelsfärdsdag på deras bild.
  • Uppmuntra barnen att berätta om sina bilder i små grupper.
  • Visa exempel och ge positiv feedback.
  • Samla ihop och visa alla bilder i klassrummet.

5. Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Samla barnen i en cirkel och sammanfatta vad dagen handlade om.
  • Ställ frågor om vad de minns bäst.
  • Sjung en enkel sång om himlen eller våren.
  • Berätta något positivt om dagen och tacka för deltagandet.
  • Ge tips om att prata med sina familjer hemma om dagen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kristi Himmelsfärdsdag: Vad dagen handlar om på en enkel nivå, att det är en viktig dag i kristendomen. Många barn har inte en egen förförståelse, så det bör presenteras med bilder och berättelser.
  • Helgdagar och traditioner: Barnen börjar förstå vad en helgdag är och att det finns särskilda dagar som firas på olika sätt. Misstag kan vara att se alla högtider som likadana; poängtera skillnader.
  • Symboler och natur: Koppling till våren, moln och himlen som ofta förekommer i berättelser och firande, samt att många firar utomhus.
  • Känslor och rörelse: Att lek och skapande kan hjälpa barn att förstå temat via kroppslig upplevelse och uttryck.
  • Gemenskap: Dels i snacket om traditioner, dels i leken och skapandet, betonas samarbete och gemenskap i klassen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kristi Himmelsfärdsdag Den dag då man minns att Jesus enligt kristen tro steg upp till himlen. Från Bibeln, gammal kristen tradition.
Helgdag En dag man ofta är ledig för att fira något särskilt. Helg kommer från fornsvenska “helgh” som betyder helgad dag.
Tradition Något man gör varje år, som ofta handlar om firande. Från latin “traditio”, som betyder överlämnande.
Moln Vita eller gråa saker på himlen som är fyllda med små vattendroppar. Från fornsvenska “moln”.
Våren Den årstid som kommer efter vintern då det blir varmare och naturen vaknar. Urindoeuropeiskt ursprung, besläktat med ord för att växa eller leva.

Diskussionsfrågor

  1. Varför tror du att människor vill fira speciella dagar som Kristi Himmelsfärdsdag? Tänk på vad som gör en dag speciell för dig och dina nära. Vad kan det göra med oss att minnas viktiga saker?
  2. Hur tror du det känns att titta upp mot himlen och föreställa sig att någon åker upp till den? Kan du komma på någon annan sak som man tänker på när man tittar upp?
  3. Ibland firar människor olika högtider på olika sätt. Vad kan vara viktigt när man vill förstå och respektera andras traditioner och fester?
  4. Om du fick hitta på en egen helgdag som handlade om något du tycker är viktigt, vad skulle du fira då och hur skulle du vilja fira det?

Aktivitet

Planera en “Moln- och himlavalvsdag” där barnen får skapa molnbilder med bomull och färg. Börja med att berätta en kort saga om Kristi Himmelsfärdsdag som är anpassad för förskoleklass. Efter sagan leder du barnen i en rörelselek där de får låtsas flyga upp mot himlen som moln, fåglar eller ballonger. Efter leken får varje barn göra sin egen moln-bild där de använder bomull och lim på papper, och kanske ritar en sol eller fåglar. Avsluta med att barnen får visa sina bilder för varandra och berätta vad de tänkt på när de skapade. Aktiviteten stödjer både lärande om dagen, kroppslig rörelse och kreativitet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad heter dagen vi har pratat om? Kristi Himmelsfärdsdag
Vad gör många människor på denna dag? De är lediga, firar med familj eller går i kyrkan
Vad använde vi för material för att göra bilder? Bomull
Vad symboliserar molnen i våra bilder? Himlen, något som finns högt upp
Vad är en helgdag? En dag då man ofta är ledig och firar något speciellt
Varför firar vi Kristi Himmelsfärdsdag? För att minnas att Jesus steg upp till himlen enligt kristen tro
Nämn en sak man kan göra på helgdagar Ha roligt med familj, vara ute i naturen
Hur kände du dig under flygleken? (Barnens egna svar)
Vad betyder tradition? Något man gör varje år för att fira eller minnas
Kan du nämna en annan högtid som firas i Sverige? Påsk, jul, midsommar

Citat

”Att lära sig om traditioner är som att öppna en dörr till andra människors världar.” – Eva Lundgren, 2015. Detta citat betonar vikten av att förstå kultur och traditioner, vilket lektionsplaneringens tema ger en mjuk och tillgänglig ingång till.

”Barn lär sig genom att uppleva och skapa, där fantasin och rörelse är nycklar till förståelse.” – Anders Svensson, 2018. Detta stödjer användningen av lek och skapande i lektionen för temat Kristi Himmelsfärdsdag.


Modern Tillbaka-knapp