Lektionsplanering
Årskurs
SFI C
Ämne eller kurs
Svenska för invandrare (SFI)
Tema
Svensk affärskommunikation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska lära sig om regler och konventioner för affärskommunikation i Sverige, inklusive formell och informell kommunikationsstil, samt hur man skriver företagsbrev och e-post.
Kunskapskrav
Eleven kan använda relevant affärsvokabulär och skriva enklare affärskommunikation, samt delta i samtal och diskussioner i affärssammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till affärskommunikation (10 min)
- Vad innebär affärskommunikation?
- Betydelsen av tydlighet och korrekthet i affärssituationer.
- Skillnader mellan formell och informell kommunikation.
Formell kommunikation (15 min)
- Genomgång av hur man skriver ett formellt företagsbrev och e-post.
- Exempel på struktur och ton i affärskommunikation.
- Eleverna får öva på att skriva en enkel affärs-e-post till en kollega.
Informell kommunikation (15 min)
- Diskutera när och hur informell kommunikation kan användas i arbetslivet.
- Ge exempel på informella samtal och sociala situationer på arbetsplatsen.
- Eleverna får praktisera informell kommunikation i par genom att diskutera sina intressen.
Avslutande diskussion (10 min)
- Reflektera över viktigheten av att kunna växla mellan formell och informell kommunikation.
- Diskutera hur kommunikationen kan påverka relationer på arbetsplatsen.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “affärskommunikationsmanual” med tips om hur man beter sig i olika affärssituationer, inklusive exempel på formuleringar för både formell och informell kommunikation.
Exit-ticket
- Vad innebär affärskommunikation?
- Nämn ett exempel på formell kommunikation.
- Ge ett exempel på en situation där informell kommunikation kan användas.
- Varför är det viktigt att vara tydlig i affärskommunikation?
- Hur kan man anpassa sin kommunikation beroende på situationen?
Svar: Kommunikation som används i yrkesmässiga sammanhang.
Svar: Ett företagsbrev.
Svar: Vid kaffepaus med kollegor.
Svar: För att undvika missförstånd och för att skapa förtroende.
Svar: Genom att ändra tonen och formella ordval beroende på om man pratar med en chef eller en kollega.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett formellt e-postmeddelande där de ber om att få delta i ett möte och ställa en specifik fråga. De ska också reflektera över hur de kan anpassa sitt språk beroende på situationen.