Lektionsplanering
Årskurs: SFI C
Ämne eller kurs: Svenska för invandrare
Tema: Arbetslivets normer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denne lektion syftar till att behandla centrala aspekter av arbetslivets normer, inklusive vanligt förekommande värderingar och förväntningar på arbetsplatsen, såväl som kommunikation och interaktion i svenskt arbetsliv.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om olika situationer i arbetslivet. Eleven kan också förstå och använda grundläggande språkliga strukturer och ord för att beskriva arbetslivets normer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till arbetslivets normer (10 min)
- Definieras vad arbetslivets normer är och varför de är viktiga.
- Diskutera skillnader mellan regler och normer.
- Ta upp exempel på normer i olika yrken.
Förväntningar i arbetslivet (10 min)
- Genomgång av vanliga förväntningar på anställda.
- Diskutera vikten av tid, ansvar och kommunikation.
- Använda rollspel för att illustrera dessa förväntningar.
Kommunikation och interaktion (10 min)
- Presentera olika kommunikationstekniker som används i arbetslivet.
- Diskutera vikten av att ge och ta emot feedback.
- Exemplifiera med konkreta situationer via exempel från elevernas erfarenheter.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Ge eleverna tid att reflektera över egna erfarenheter av arbetsnormer.
- Diskutera hur normerna kan variera beroende på bransch och företag.
- Fråga eleverna om deras uppfattningar om hur man kan anpassa sig till nya normer.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en presentation kring en specifik arbetslivsnorm, exempelvis “tidpunkter för ankomst” eller “klädkod”. De ska sedan redovisa sina presentationer för klassen. Aktiviteten främjar samarbete och tillämpning av arbetslivets normer. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad menas med arbetslivets normer? (Svar: Normer som förväntas av anställda på arbetsplatsen.)
- Ge ett exempel på en arbetslivsnorm. (Svar: Att komma i tid.)
- Varför är kommunikation viktig på arbetsplatsen? (Svar: För att undvika missförstånd och för att kunna ge och ta emot feedback.)
- Hur kan man anpassa sig till nya arbetslivsnormer? (Svar: Genom att observera och fråga kollegor.)
- Nämn en norm som kan variera mellan olika branscher. (Svar: Klädkod.)
Hemuppgift
Som hemuppgift får eleverna i uppdrag att intervjua en person i arbetslivet om deras erfarenheter av arbetslivets normer och sedan skriva en sammanfattning av intervjun. Hemuppgiften syftar till att stärka elevernas förståelse av normer i praktiken. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.
Citat
*”Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta, utan den som bäst reagerar på förändringar.”* – Charles Darwin (1809-1882).
Detta citat knyter an till lektionen genom att det handlar om hur viktigt det är att anpassa sig till arbetslivets normer och förändringar för att lyckas.