Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. SFI. Svenska för invandrare – Jobbintervju

Lektionsplanering

Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Förbereda sig för en jobbintervju

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna färdigheter och verktyg för att förbereda sig inför jobbintervjuer i svenska företag. Detta inkluderar att lära sig om typiska intervjufrågor, strategier för att svara på dem, och hur man framhäver sina erfarenheter och färdigheter effektivt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i intervjuer och kommunicera sina kvalifikationer och erfarenheter tydligt. De ska också kunna ge och ta emot feedback om intervjuformuleringar och förbättringsområden.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till intervjuer (10 min)

• Presentera lektionens fokus på att förbereda sig för jobbintervjuer. Diskutera varför det är viktigt att vara väl förberedd och hur det kan påverka utfallet av intervjun.

• Ställ frågor som: “Vad har ni för erfarenheter av jobbintervjuer?” och “Vad tycker ni är mest nervpirrande med intervjuer?”.

Genomgång av vanliga intervjufrågor (15 min)

• Diskutera vanliga intervjufrågor, till exempel:

◦ “Berätta om dig själv.”

◦ “Vad är dina styrkor och svagheter?”

◦ “Varför vill du arbeta här?”

• Gå igenom vad arbetsgivarna letar efter när de ställer dessa frågor, samt strategier för att formulera svar som är både ärliga och övertygande.

Strategier för att svara på intervjufrågor (15 min)

• Introducera strategier för att svara på frågor, som STAR-metoden (Situations-, Tjänst-, Åtgärd-, och Resultatstrategi) för att strukturera svar.

• Diskutera hur man kan ha exempel från sitt eget liv eller arbete för att stödja sina svar.

Praktisk övning: Rollspel i intervjusituationer (15 min)

• Dela in klassen i par. Be dem turas om att spela rollen som intervjuare och arbetssökande.

• Ge dem en lista med frågor att använda för sina rollspel. Låt dem öva i 10-15 minuter innan de växlar roller.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion (150-200 ord) om sina erfarenheter av rollspelen och vad de lärde sig. De ska även reflektera över vilka frågor de tyckte vara mest utmanande.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vilken typ av fråga tyckte du var mest utmanande i rollspelet?

◦ (Eleverna reflekterar över sina erfarenheter.)

• Hur kan du förbättra dina svar på intervjufrågor?

◦ (Eleverna ger exempel på strategier.)

• Vad har du lärt dig om att förbereda dig för en intervju?

◦ (Eleverna delar sina insikter.)

• Hur kan du använda STAR-metoden i dina svar?

◦ (Eleverna ger exempel på hur de kan tillämpa metoden.)

• Vad är något du ser fram emot när du förbereder dig för din nästa intervju?

◦ (Eleverna ger sina förväntningar.)

Hemläxa

Skriv en reflektion (150-200 ord) om dina erfarenheter av rollspelen och vad du har lärt dig inför framtida jobbintervjuer.

Fördjupningsuppgift

Välj en specifik intervjufråga där du ska skriva en detaljerad och strukturerad svar med hjälp av STAR-metoden. Fundera över hur du kan använda detta svar under en verklig intervju. Skriv ner ditt svar (250-300 ord).

Förslag för nästa lektion

Temat: Att presentera sig själv i professionella sammanhang. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man presenterar sig själv på ett professionellt sätt. Detta inkluderar att öva på att ge en kort presentation om sig själv, inkludera sina erfarenheter och färdigheter, samt att skapa ett positivt intryck i professionella sammanhang.

Förberedelser

• Förbered exempel på intervjufrågor för att diskutera och öva på.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla material för att stödja diskussionen om självprenumering i nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp