[Lektion]. Spanska. Beskrivningar av sig själv och andra. [Åk 7]

Ämne: Spanska som språkval

Årskurs: 7

Lektionsplanering: Beskrivningar i spanska som språkval

Tema: Beskrivningar av sig själv och andra

Jag har utgått från Lgr22 och ämnesplanen för moderna språk (spanska) för årskurs 7-9, där fokus ligger på att kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt samt förstå och använda vardagliga uttryck och fraser i spanska. Lektionen syftar till att utveckla elevens förmåga att formulera enkla beskrivningar av personer, med betoning på självbeskrivningar. Arbetsformerna är varierade med både muntliga och skriftliga övningar samt interaktion i par och grupp för att underlätta språkinlärning och kommunikation.

Lärarledda instruktioner (80 minuter)

1. Introduktion till ordförråd för beskrivningar (15 min)

  • Presentera vanliga adjektiv och uttryck för att beskriva utseende, personlighet och känslor (t.ex. alto, bajo, simpático, alegre, moreno).
  • Ge exempel och använd bilder av personer för att illustrera orden.
  • Eleverna får para ihop spanska adjektiv med svenska motsvarigheter i en gemensam övning.

2. Muntlig övning: Beskriv dig själv (15 min)

  • Ge eleverna i uppgift att muntligt beskriva sig själva med hjälp av adjektiv och enkla meningar.
  • Lärare modellerar några exempel, och eleverna tränar i par.
  • Ge stöd med fraser och struktur. Exempel: “Soy alto y simpático. Tengo los ojos verdes.”

3. Skriftlig övning: Beskriv en klasskamrat (20 min)

  • Eleverna skriver en kort text (5-6 meningar) där de beskriver en kamrat utifrån vad de vet eller hittar på.
  • Ge en lista med adjektiv och fraser som stöd.
  • Stimulera kreativitet och användning av nya ord.

4. Lyssna och läs: Ta del av beskrivningar (15 min)

  • Lyssna på korta ljudinspelningar där personer beskriver sig själva (kan vara inspelade av läraren eller digitala resurser).
  • Eleverna följer med i transkript eller fyller i luckor i en text som hjälper dem att fånga nyckelord.
  • Diskutera innehållet i helklass.

5. Avslutande aktivitet: Gruppspel “Gissa vem?” (15 min)

  • Eleverna får kort med namn och beskrivningar av olika personer.
  • På tur beskriver en elev personen på sitt kort utan att säga namnet, resten av gruppen gissar vem det är.
  • Fokus på att använda adjektiv och meningar korrekt.

Ämnesinnehåll

  • Adjektiv för utseende: alto, bajo, delgado, gordo, pelo largo/corto, ojos azules/verdes.
  • Personlighetsbeskrivningar: simpático, serio, divertido, tímido, amable.
  • Grundläggande meningsbygge: soy, tengo, él/ella es, él/ella tiene.
  • Muntlig och skriftlig produktion: uttrycka enkla beskrivningar muntligt och skriftligt.
  • Hörförståelse: avgöra information från enkla beskrivningar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Alto Lång (om person) Latin “altus”
Simpático Trevlig, vänlig Från grekiska sympathos
Ojos Ögon Latin “oculus”
Pelo Hår Latin “pilus”
Tímido Blyg Latin “timidus”

Diskussionsfrågor

  1. Hur skulle du vilja beskriva dig själv med tre ord på spanska? Varför valde du just dessa? Tänk på hur adjektiv kan påverka hur andra uppfattar dig.
  2. Kan man alltid lita på en beskrivning av någon? Varför eller varför inte? Kan olika personer beskriva samma person olika?
  3. Hur känns det att beskriva andra? Är det lättare eller svårare än att beskriva sig själv? Varför?
  4. Om du skulle träffa en ny person, vad är viktigt att veta om hur du kan beskriva den personen för andra? Hur kan språk göra skillnad i detta?

Aktivitet

I grupp arbetar eleverna med att skapa en liten presentation med bilder och beskrivningar av olika personer, baserat på de adjektiv och fraser de lärt sig. De får använda både muntliga och skriftliga uttryck för att träna kommunikationen. Avsluta med att grupperna presenterar sina personer för varandra och kan ställa frågor på spanska om beskrivningarna.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Hur säger man “jag är lång”? Soy alto.
2. Vilket ord betyder “blå ögon”? Ojos azules.
3. Hur beskriver man “vänlig” på spanska? Simpático.
4. Vad betyder “pelo corto”? Kort hår.
5. Hur säger man “hon är blyg”? Ella es tímida.
6. Ge en mening som beskriver hårfärg. Tengo el pelo largo y moreno.
7. Hur beskriver man personlighet med adjektiv? Usar ord som simpático, serio, divertido.
8. Vad betyder “delgado”? Smal.
9. Hur kan man säga “han har gröna ögon”? Él tiene los ojos verdes.
10. Nämn ett adjektiv för “rolig”. Divertido.

Modern Tillbaka-knapp