Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 1
Tema:
Skönlitteratur och textanalys
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. | Eleven kan formulera sig skriftligt i enklare texter med god språklig struktur och viss språkriktighet. Eleven kan med ett visst flyt och struktur genomföra muntliga framställningar. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till skönlitteratur (10 min)
- Presentera temat och syftet med lektionen.
- Diskutera vad skönlitteratur är och dess betydelse.
- Ge exempel på olika genrer inom skönlitteratur.
- Ställ öppna frågor för att aktivera eleverna.
2. Läsförståelse och textanalys (20 min)
- Låt eleverna läsa en kortare skönlitterär text.
- Utför en gemensam textanalys i klassen.
- Diskutera textens teman, karaktärer och miljö.
- Ge eleverna frågor att fundera över kring texten.
3. Skriftlig uppgift (15 min)
- Ge instruktioner om den skriftliga uppgiften som de ska arbeta med.
- Förklara vad en argumenterande text är.
- Ge exempel på strukturen av en argumenterande text.
- Ge tillräckligt med tid för eleverna att ställa frågor.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta lektionen och belys huvudpunkterna.
- Ge eleverna information om nästa lektion.
- Avsluta med att uppmuntra till diskussioner kring de lästa texterna hemma.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Skönlitteraturens roll: Förståelse för hur skönlitteratur avspeglar samhället och individer genom olika tider.
- Genrer: Känna till och kunna identifiera skillnader mellan olika litterära genrer såsom novell, roman och poesi.
- Textanalys: Utveckla förmåga att analysera texter och uttrycka egna åsikter om dem.
- Muntlig framställning: Förmåga att framföra egna tankar och argument i muntlig form.
- Skrivande: Utveckla en egen skrivstil och kunna använda argumentationsteknik i skriftliga uppgifter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Litteratur | Skapade skrifter och konstverk som är avsedda att läsas. | Från latin “litteratura” som betyder “bokstavskonst”. |
Analys | Att noggrant granska och tolka innehåll, struktur och innebörd. | Från grekiska “analusis” som betyder “upplösning”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad har skönlitteraturen för påverkan på samhället och individen?
- B. Hur kan litteratur fungera som en spegel av vår egen verklighet?
- C. Vilka teman ser du som universella i olika kulturer och tider?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en kort presentation om en skönlitterär bok eller författare de gillar. De ska repertera information om bokens handling, tema och karaktärer. Grupperna får förbereda sig i 20 minuter och ska sedan hålla sina presentationer inför klassen. Presentationen ska vara interaktiv där medklasskamrater får ställa frågor.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är huvudtemat i texten? | Eleven ska förklara huvudtemat. |
Vilka känslor väcker texten hos dig? | Eleven ska dela sina känslor och tankar. |
Hur kan du koppla texten till aktuella samhällsfrågor? | Eleven ska ge egna exempel. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort analys av en vald skönlitterär text där de fokuserar på teman, karaktärer och deras utveckling. Analysen ska vara mellan 1-2 sidor A4 och lämnas in vid nästa lektion. Den ska också inkludera en personlig reflektion kring textens betydelse för dem.
Citat
”Litteratur är en livsnödvändighet.” – James Baldwin, 1963. Detta citat belyser det fundamentala behovet av litteratur för att förstå och navigera i livet.