Lektion. Svenska 1. Skönlitteratur och textanalys. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 1

Tema:

Skönlitteratur och textanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Eleven kan formulera sig skriftligt i enklare texter med god språklig struktur och viss språkriktighet. Eleven kan med ett visst flyt och struktur genomföra muntliga framställningar.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till skönlitteratur (10 min)
  • Presentera temat och syftet med lektionen.
  • Diskutera vad skönlitteratur är och dess betydelse.
  • Ge exempel på olika genrer inom skönlitteratur.
  • Ställ öppna frågor för att aktivera eleverna.
2. Läsförståelse och textanalys (20 min)
  • Låt eleverna läsa en kortare skönlitterär text.
  • Utför en gemensam textanalys i klassen.
  • Diskutera textens teman, karaktärer och miljö.
  • Ge eleverna frågor att fundera över kring texten.
3. Skriftlig uppgift (15 min)
  • Ge instruktioner om den skriftliga uppgiften som de ska arbeta med.
  • Förklara vad en argumenterande text är.
  • Ge exempel på strukturen av en argumenterande text.
  • Ge tillräckligt med tid för eleverna att ställa frågor.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
  • Sammanfatta lektionen och belys huvudpunkterna.
  • Ge eleverna information om nästa lektion.
  • Avsluta med att uppmuntra till diskussioner kring de lästa texterna hemma.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Skönlitteraturens roll: Förståelse för hur skönlitteratur avspeglar samhället och individer genom olika tider.
  • Genrer: Känna till och kunna identifiera skillnader mellan olika litterära genrer såsom novell, roman och poesi.
  • Textanalys: Utveckla förmåga att analysera texter och uttrycka egna åsikter om dem.
  • Muntlig framställning: Förmåga att framföra egna tankar och argument i muntlig form.
  • Skrivande: Utveckla en egen skrivstil och kunna använda argumentationsteknik i skriftliga uppgifter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Litteratur Skapade skrifter och konstverk som är avsedda att läsas. Från latin “litteratura” som betyder “bokstavskonst”.
Analys Att noggrant granska och tolka innehåll, struktur och innebörd. Från grekiska “analusis” som betyder “upplösning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad har skönlitteraturen för påverkan på samhället och individen?
  • B. Hur kan litteratur fungera som en spegel av vår egen verklighet?
  • C. Vilka teman ser du som universella i olika kulturer och tider?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en kort presentation om en skönlitterär bok eller författare de gillar. De ska repertera information om bokens handling, tema och karaktärer. Grupperna får förbereda sig i 20 minuter och ska sedan hålla sina presentationer inför klassen. Presentationen ska vara interaktiv där medklasskamrater får ställa frågor.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är huvudtemat i texten? Eleven ska förklara huvudtemat.
Vilka känslor väcker texten hos dig? Eleven ska dela sina känslor och tankar.
Hur kan du koppla texten till aktuella samhällsfrågor? Eleven ska ge egna exempel.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort analys av en vald skönlitterär text där de fokuserar på teman, karaktärer och deras utveckling. Analysen ska vara mellan 1-2 sidor A4 och lämnas in vid nästa lektion. Den ska också inkludera en personlig reflektion kring textens betydelse för dem.

Citat

”Litteratur är en livsnödvändighet.” – James Baldwin, 1963. Detta citat belyser det fundamentala behovet av litteratur för att förstå och navigera i livet.


Modern Tillbaka-knapp