Lektion. Svenska 2. Skrivande i olika genrer: essä och reportage. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Skrivande i olika genrer: essä och reportage

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
– Skriftligt berättande och framställning av texter i olika genrer, som till exempel essäer och reportage.
– Skillnader och likheter mellan genrer.
– Arbetssätt för att bearbeta och förbättra egna texter.
– Användande av källor och referatteknik samt den etiska aspekten av textproduktion.
Betygskriterium (E) Eleven skriver texter i olika genrer med viss säkerhet och följer genrernas typiska drag. Texterna har en grundläggande struktur och språkbruk, och eleven kan ge enkel respons på egna och andras texter.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till genrer och dess kännetecken (15 min)
  • Presentera vad en essä och ett reportage är.
  • Visa exempel på dessa genrer.
  • Diskutera skillnader mellan dem.
  • Ge tips på vad som är viktigt att tänka på när man skriver i dessa genrer.
2. Skriva essä (20 min)
  • Öva på att skriva en kort essä utifrån ett givet ämne.
  • Ge eleverna tid att planera och påbörja sitt skrivande.
  • Vandra runt i klassrummet och ge individuell feedback.
  • Diskutera essäskrivandets process efteråt.
3. Skriva reportage (15 min)
  • Introducera vad som kännetecknar ett reportage.
  • Be eleverna använda sin essä som grund för ett kort reportage med annan vinkel.
  • Påminn om vikten av källor och fakta.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Genrekunskap: Lär dig de olika kännetecknen för essäer och reportage, och hur dessa används i olika sammanhang.
  • Skrivprocessen: Förstå vikten av att bearbeta och redigera texter, och vad som gör en text framgångsrik.
  • Källhantering: Lär om vikten av att referera till källor och hur detta görs korrekt.
  • Språklig variation: Diskutera språkbruk och stilval i olika genrer.
  • Respons på texter: Utveckla förmågan att ge och ta emot konstruktiv kritik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Essä En kort, personlig text som utforskar ett ämne. Franska “essayer” vilket betyder “att försöka” eller “pröva”.
Reportage En journalistisk text som ger en djupgående bild av en händelse eller situation. Franska “reporter” från Latin “reportare”, vilket betyder “att föra tillbaka”.
Genrer Olika typer eller kategorier av litteratur och skrivande. Franska “genre”, som härstammar från Latin “genus” vilket betyder “släkt” eller “kategori”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken genre tycker du är mest utmanande att skriva i, och varför?
  • B. Hur kan valet av genre påverka mottagarens uppfattning av textens budskap?
  • C. Diskutera etiska aspekter av källor i journalistiskt skrivande. Hur kan vi försäkra oss om att informationen är korrekt?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skriva antingen en essä eller ett reportage baserat på ett givet tema som jammer, samhälle, eller kultur. De ska använda sig av källor för att stärka sina argument och ska också praktisera respons på varandras texter. Grupperna får 30 minuter för att skriva och 20 minuter för att ge feedback till varandra, vilket hjälper dem att förstå vikten av att ge konstruktiv kritik och lära sig av sina kamrater.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är en essä? En kort, personlig text som utforskar ett ämne.
2. Vilka kännetecken har ett reportage? Det ger en detaljerad och målande beskrivning av en händelse eller situation.
3. Hur hanterar man källor? Man ska alltid referera till sina källor korrekt och vara medveten om deras trovärdighet.

Hemuppgift

Skriv en egen essä eller ett reportage på 2-3 sidor där du reflekterar över ett ämne som intresserar dig. Använd källor för att stärka din argumentation och redovisa dessa källor i slutet av texten. Fokusera på att bearbeta och redigera din text innan du lämnar in den.

Citat

“Skriv med passion, redigera med hjärna.” – Unknown, påminner oss om att den första skrivningen är fri och kreativ, men att redigeringsprocessen är en viktig del av att förfina och nå fram med vårt budskap.

“`


Modern Tillbaka-knapp