Lektion. Gy. Skrivande – Genus och skrivande

Lektionsplanering Genus och Skrivande

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Skrivande

Tema: Genus och skrivande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska hur genus påverkar skrivande och berättande. Eleverna kommer att diskutera och analysera hur könsnormer, identiteter och stereotyper kan reflekteras och utmanas i litteraturen.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med fungerande struktur och god språklig variation. Eleven visar förmåga att reflektera över och språkbehandla olika genusperspektiv i sina egna texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till genus i skrivande (10 min)

  • Vad menas med genus och hur påverkar det skrivande?
  • Diskutera könsnormer och stereotyper i litteratur och media.
  • Ge exempel på hur genus kan påverka karaktärsutveckling och berättarperspektiv.

Analys av texter med genusperspektiv (15 min)

  • Läsning av utdrag från författare som utmanar traditionella könsroller.
  • Identifiera hur dessa texter belyser genusfrågor.
  • Diskutera hur författares egna perspektiv formar deras skrivande.

Skrivövning: Skriv en text med genusperspektiv (15 min)

  • Ge eleverna en specifik genre, som exempelvis en kort berättelse eller en karaktärsskildring, där de ska använda ett genusperspektiv.
  • Tidsbegränsning på att skriva, med fokus på att utmana traditionella normer.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Låt några elever läsa sina texter.
  • Diskutera vad som fungerade bra ur ett genusperspektiv i deras skrivande.
  • Reflektera över hur genus påverkar berättelsens innehåll och karaktärernas utveckling.

Aktivitet

Eleverna kommer att skriva en berättelse (400–600 ord) där de skapar en karaktär som bryter emot traditionella könsnormer. Berättelsen ska utforska karaktärens upplevelser, identitet och relationer. Eleverna bör inkludera beskrivningar av karaktärens inre konflikter och hur omgivningen reagerar på dem.

Exit-ticket

  • Vilket genusperspektiv valde du att arbeta med? Svar: Nämn perspektivet och vad som inspirerade dig.
  • Hur utmanade du traditionella normer i din text? Svar: Reflektera över förändringarna du gjorde och deras effekter.
  • Vad var den största utmaningen när du skrev med ett genusperspektiv? Svar: Dela med dig av eventuella svårigheter.
  • Vilken insikt fick du om genus genom ditt skrivande? Svar: Diskutera eventuella nya insikter om genusfrågor.
  • Vad hoppas du att läsarna ska ta med sig från din text? Svar: Beskriv syftet med din berättelse och budskapet du önskar förmedla.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en längre text (800–1000 ord) där de utforskar ett genusperspektiv. De ska välja en aktuell fråga, stereotyper eller normer kopplade till genus och skriva en analys eller berättelse som reflekterar dessa teman.

Citat

”Vi lever inte ensamma; vi är alla sammanlänkade med varandra och med berättelserna av våra liv.” – Chimamanda Ngozi Adichie (2012)


×