Lektion. Svenska 3. Postmodernismen i litteraturen. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Postmodernismen i litteraturen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
– Litteraturvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera skönlitteratur.
– Skönlitterära texters betydelsebärande skikt, innehållsmässiga såväl som formmässiga.
– Jämförande analys av hur olika teman skildras i skönlitterära verk från olika tider och kulturer.
Betygskriterier (E) Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker och hur några representativa författare och verk från olika delar av världen kan knytas till dem.
Eleven kan analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. I analysen och tolkningen gör eleven en enkel jämförelse av hur ett tema skildras i olika verk, genrer eller tider.

[Gy11, Svenska 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till postmodernismen (10 min)
  • Ge en översikt över postmodernismen som litterär rörelse.
  • Diskutera kännetecken som ironi, fragmentering och metafiktion.
  • Presentera några nyckelverk och -författare bakom postmodernismen.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Analys av postmodern litteratur (15 min)
  • Dela ut utdrag från representativa postmoderna verk.
  • Låt eleverna analysera texterna i grupper.
  • Diskutera litterära tekniker som används i texterna.
  • Sammanfatta diskussionerna i klassen.
3. Kreativ skrivövning (15 min)
  • Be eleverna skriva en kort text i postmodern stil.
  • Uppmuntra dem att använda fragmentering, ironi och metafiktion.
  • Ge möjlighet till delning och feedback i mindre grupper.
  • Samla upp intryck och lärdomar från skrivandet.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Ge tid för en skriftlig reflektion över vad de lärt sig.
  • Ställ frågor kring deras inställning till postmodern litteratur.
  • Några elever får dela sina reflektioner med klassen.
  • Sammanfatta lektionen och ge exempel på hur postmodernismen påverkar litteraturen idag.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Postmodern litteraturhistorik: Inkluderar viktiga verk och författare, samt hur dessa i verkligheten speglar den postmoderna tiden.
  • Teman: Utforska teman som identitet, verklighet och subjektivitet som skildras på olika sätt.
  • Stil och form: Värdering av olika stilar och former som används av postmoderna författare.
  • Författarskap: Diskussion om författarens roll och betydelse i postmodernismen.
  • Perspektiv: Hur olika perspektiv skapar olika läsningar av samma verk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Postmodernism En litterär och kulturell rörelse som kritiserar och parodierar tidigare stilar och former. Kommer från latinets “post” (efter) och “modern” (nuvarande).
Metafiktion Fiktion som reflekterar över sig själv, ofta medveten om sin egen konstruktion. Från grekiska “meta-” (bortom) och “fiction” (fiktion).
Irealisme En stil där det verkliga och det fiktiva blandas samman, ofta för att belysa subjektivitet. Av latin “ir-” (icke) och “real” (verklig).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar postmodernism din egen syn på litteratur?
  • B. Vilka element av postmodernism kan du se i nutida medier som film och musik?
  • C. Kan postmodernismen ifrågasätta traditionella normer och värderingar? Hur och varför?

Aktivitet

Denna lektion kan kompletteras med en gruppaktivitet där eleverna skapar en kort film som speglar postmodernistiska teman. De ska använda sig av olika medier, som text, bild och ljud, och på så sätt få använda sin kreativitet för att uttrycka postmodernismens komplexitet. Genom att arbeta i grupper främjas samarbete och diskussion, med fokus på hur olika medier kan uttrycka postmodernismens idéer.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är postmodernism? An en litterär rörelse som ifrågasätter traditionella normer.
Nämn ett kännetecken för postmodern litteratur. Ironi och metafiktion.
Ge exempel på en postmodern författare. Thomas Pynchon.
Vad menas med metafiktion? Fiktion som reflekterar över sin egen struktur.
Hur påverkar postmodernismen vår värld? Den ifrågasätter vår uppfattning om verklighet och sanning.
Vad är en vanlig kritik mot postmodernismen? Att den relativiserar sanningen och gör allt till en subjektiv uppfattning.
Vilka teman är vanliga inom postmodern litteratur? Identitet och verklighet.
Vilka medier kan postmodernism uttryckas genom? Litteratur, film, bildkonst, musik.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en postmodern text och skriva en analys där de kopplar texten till centrala teman och stildrag inom postmodernismen. Analysen ska vara mellan 800-1000 ord och skall innehålla citat från texten.

Citat

“Det som är skrivet, är nog inte alltid så enkelt som vi tror.” – Umberto Eco, 1980

“`


Modern Tillbaka-knapp