Lektion. Svenska 3. Vetenskapligt skrivande: rapport och uppsats. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Vetenskapligt skrivande: rapport och uppsats

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Skriftlig framställning av olika slags texter, med fokus på informerande, berättande och argumenterande texter. Eleven kan på ett enkelt sätt formulera sig skriftligt och använda ett relevant språk med viss struktur och tydlighet, exempelvis i rapporter och uppsatser.
Den retoriska arbetsprocessen och hur man planerar och genomför skriftlig framställning med hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan följa en viss struktur i sin text och därigenom uttrycka ett tydligt budskap anpassat för syftet.
Berättande i texter som har som syfte att informera och utreda. Eleven kan redogöra för ämnet på ett begripligt sätt, koppla sina påståenden till källor och använda ett visst omfång av facktermer.

[Lgr11, Svenska, Åk. 3-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till vetenskapligt skrivande (10 min)
    • Förklara vad vetenskapligt skrivande innebär.
    • Presentera exempel på olika typer av rapporter och uppsatser.
    • Diskutera vikten av att följa en strukturerad process.
    • Ge exempel på skillnader mellan olika texttyper.
  2. Genomgång av den retoriska arbetsprocessen (15 min)
    • Introducera begreppen syfte, mottagare och situation.
    • Visa hur man kan anpassa sin text beroende på dessa faktorer.
    • Använd exempel av olika texter för att illustrera.
    • Dela in klassen i grupper för att diskutera exempel.
  3. Planering av egen text (15 min)
    • Ge eleverna instruktioner för att påbörja sin egen text.
    • Be dem skapa en disposition.
    • Uppmuntra diskussioner bland eleverna om sina ämnen.
    • Ge feedback och vägledning under arbetets gång.
  4. Avslutande reflektion och utvärdering (10 min)
    • Be eleverna att kort redovisa sina idéer och val av ämne.
    • Diskutera svårigheter och insikter.
    • Sammanfatta veckans arbete och vad som ska göras till nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vetenskapligt skrivande: Innebär att skriva med en tydlig struktur och syfte, vilket är avgörande i akademiska sammanhang. Det fokuserar på att vara objektiv och att stödja sina argument med fakta och källor.
  • Referenshantering: Handlar om hur man korrekt hänvisar till källor för att undvika plagiat. Tydliggör vikten av att ge erkännande till andra forskare och författare.
  • Textstruktur: Undersök skillnaderna mellan introduktion, metod, resultat och diskussion. Att förstå hur man bygger upp en text logiskt är avgörande.
  • Kritiskt tänkande: Eleverna behöver utveckla färdigheter för att analysera och utvärdera information, och att formulera egna argument på ett välgrundat sätt.
  • Skrivprocessen: Denna process omfattar planering, skrivande och revidering, och hur viktigt det är att ge och ta emot feedback under hela processen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Vetenskapligt Relaterat till vetenskap, som handlar om systematisk kunskapsinhämtning. Från latin “scientia” vilket betyder kunskap.
Aksis Ett uppsatt systematisk ramverk kring hur man presenterar en text. Från grekiska “axos” vilket betyder balans.
Källkritik Att kritiskt granska källor för att bedöma deras pålitlighet och relevans. Från latin “critica” vilket handlar om bedömning.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkas vår förståelse av ett ämne av hur vi skriver om det?
  • B. Vilken roll spelar källor och referenser i vår argumentation?
  • C. Hur kan vi balansera mellan personlig åsikt och objektivitet i vårt skrivande?

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en peer review, vilket innebär att de kommer att byta texter med en klasskamrat. Varje elev ska läsa och ge konstruktiv feedback på sin kamrats text utifrån en checklista som inkluderar aspekter som tydlighet, struktur, och argumentation. Detta moment kommer att stärka deras analytiska förmåga och utveckla deras egna texter genom att ta del av andras perspektiv.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är vetenskapligt skrivande? Att skriva objektivt och strukturerat, med källor för stöd.
Vad innebär referenshantering? Att korrekt hänvisa till källor för att undvika plagiat.
Vilka delar ingår i en vetenskaplig rapport? Introduktion, metod, resultat och diskussion.
Vad är syftet med källkritik? Att bedöma källors trovärdighet.
Vad innebär skrivprocessen? Planering, skrivande och revidering av text.

Hemuppgift

Skriv en kort uppsats (ca 2 sidor) där du redogör för ett vetenskapligt ämne som intresserar dig. Använd referenser och tillämpa den retoriska arbetsprocessen för att skapa en välstrukturerad text.

Citat

“Skrivandet är den första formen av tänkande.” – Robert Frost, 1947. Detta citat understryker vikten av skrivande i lärande och tänkande.

“`


Modern Tillbaka-knapp