LEKTIONSPLANERING
Redogörelse
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Anne Franks dagbok (1947)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera skönlitterära verk från olika tider och kulturer. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
Eleverna ska bearbeta och samtala om textens innehåll och budskap. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
Eleverna ska reflektera över hur texten speglar sin tid och omvärld. | Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
Eleverna ska kunna sammanfatta och presentera textens huvudsakliga teman och budskap. | Eleven sammanfattar olika texter med viss säkerhet. |
[Källa: Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till Anne Franks dagbok (10 min)
- Presentera författaren Anne Frank och ge bakgrundsinformation om andra världskriget.
- Diskutera bokens syfte och dess historiska betydelse.
- Förklara bokens uppbyggnad och dagboksformatet.
- Ställ frågor till eleverna om deras kännedom om Anne Frank och bokens innehåll.
-
Läsning av utdrag ur Anne Franks dagbok (15 min)
- Läs högt ur ett valt avsnitt ur boken.
- Låt eleverna följa med i boken och markera passager som de tycker är viktiga.
- Diskutera de känslor och tankar som väcks av texten.
- Ge eleverna tid att reflektera individuellt innan gruppdiskussionen.
-
Gruppdiskussion om bokens teman (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera bokens centrala teman: förtryck, ensamhet, mod och hopp.
- Låt varje grupp sammanfatta sina tankar och presentera dem för klassen.
- Uppmuntra eleverna att använda citat från boken som underlag för sina resonemang.
- Ställ följdfrågor för att utveckla diskussionen och uppmuntra kritiskt tänkande.
-
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och återkoppla till de diskuterade teman.
- Ge eleverna möjlighet att reflektera över bokens budskap och hur det relaterar till deras egna liv.
- Uppmana eleverna att fundera på vilka värderingar Anne Frank förmedlar genom sin dagbok.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
-
Anne Frank och hennes dagbok:
Anne Frank var en judisk tjej som levde under andra världskriget och som gömde sig för nazisterna i Amsterdam. Hon skrev sin dagbok under de två åren hon levde i hemlighet. Hennes dagbok publicerades postumt och är en av de mest kända vittnesbörden från Förintelsen.
-
Förintelsen:
Förintelsen var nazisternas systematiska försök att utrota judarna och andra minoriteter under andra världskriget. Anne Frank och hennes familj var en del av denna tragiska historia, och hennes dagbok ger en personlig inblick i förföljelsens grymhet.
-
Dagbokens roll som litterär form:
Anne Franks dagbok är ett exempel på hur dagboksformen kan användas för att uttrycka personliga tankar och känslor. Den visar hur en ung tjej reflekterade över sin omvärld och sina känslor i en extremt svår tid.
-
Temat förtryck och motstånd:
Ett centralt tema i Anne Franks dagbok är förtrycket av de judiska människorna under nazistregimen. Anne visar också på mod och hopp, trots den hemska situationen. Temat om hur människor kan finna styrka i svåra tider är genomgående i boken.
-
Historisk kontext:
Boken är inte bara en personlig berättelse utan också en viktig historisk källa som belyser livet under andra världskriget, särskilt för de som förföljdes av nazismen. Eleverna ska förstå bokens historiska kontext och hur Anne Franks berättelse bidrar till vår förståelse av denna tid.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Förintelsen | Den systematiska utrotningen av judar och andra grupper av nazisterna under andra världskriget. | Från latin “finire” som betyder “att avsluta”. |
Förföljelse | Aktivt förtryck eller jakt på människor baserat på deras tillhörighet till en viss grupp. | Från latin “persequi” som betyder “att följa noggrant”. |
Mod | Förmåga att handla eller stå upp för sina övertygelser trots rädsla. | Från fornnordiska “mod”, vilket betyder “mod” eller “modighet”. |
Hemlighet | Något som hålls dolt för andra. | Från latin “secretus” som betyder “hemlig”. |
Dagbok | En personlig bok där man skriver ned sina tankar och upplevelser. | Från nederländska “dagboek” som betyder “dagbok”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur tror du Anne Frank kände sig när hon skrev sin dagbok? Vad kan ha varit den största utmaningen för henne?
B. Om du hade varit i Anne Franks situation, tror du att du hade kunnat hålla hoppet uppe? Vad hade varit viktigt för dig att fokusera på?
C. I boken beskriver Anne sina tankar om förtryck och människors behandling av varandra. Hur kan vi använda Anne Franks erfarenheter för att arbeta mot diskriminering i dagens samhälle?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska skapa en kort presentation om ett av de teman som tas upp i boken, som t.ex. förtryck, mod eller hopp. Varje grupp ska skriva en sammanfattning, använda citat från boken och skapa en visuell presentation (t.ex. affisch eller PowerPoint). Gruppen får också diskutera och reflektera över hur temat är relevant för dagens samhälle. Presentationerna ska hållas inför klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar Anne Franks dagbok om? | Anne Franks dagbok handlar om hennes liv som gömd jude under andra världskriget. |
2. Vilket tema i boken anser du är mest centralt? | Förtryck och mod är två centrala teman i boken. |
3. Vad kan vi lära oss från Anne Franks historia? | Vi kan lära oss om mod, att stå upp för sina rättigheter och om vikten av att minnas historien. |
4. Hur förmedlar Anne sina känslor i dagboken? | Anne förmedlar sina känslor genom sina dagliga tankar och reflektioner. |
5. Vad var Anne Franks största dröm? | Hennes största dröm var att bli författare och att få sina verk publicerade. |
6. Hur ser vi på Anne Franks dagbok i ett historiskt perspektiv? | Vi ser den som ett viktigt vittnesmål om Förintelsen och de judiska förföljelserna under andra världskriget. |
7. Vad var de största svårigheterna för Anne och hennes familj under kriget? | De levde i ständig rädsla för att bli upptäckta och förföljda. |
8. Vad tror du att Anne skulle vilja att vi lär oss från hennes dagbok? | Hon skulle vilja att vi lär oss vikten av tolerans, mod och att aldrig glömma historien. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats där de reflekterar över vad de tycker är bokens mest viktiga budskap. De ska också koppla det till dagens samhälle och diskutera hur vi kan arbeta för att förhindra diskriminering och förtryck.
Citat
“När jag skriver kan jag andas.” – Anne Frank, 1944.
Detta citat beskriver hur Anne Frank såg på sitt skrivande som ett sätt att hantera sina svårigheter. Skrivandet blev ett sätt att uttrycka sig fritt och bearbeta sina tankar under de svåraste omständigheterna. Det knyter an till bokens tema om hur människor kan hitta styrka i svåra tider.