Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 4-6
Ämne: Engelska
Tema: Skriva och framföra en dagbok
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll – Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. – Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser. – Åsikter, känslor och erfarenheter. – Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används. | Eleven kan skriva en enkel och sammanhängande text i dagboksform om sina egna erfarenheter och känslor. Eleven formulerar sig så att budskapet framgår, men det kan finnas vissa språkliga fel. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till dagboksformat (10 min)
- Presentera vad en dagbok är och dess syfte.
- Visa exempel på dagboksinlägg.
- Diskutera skillnader mellan formella och informella texter.
- Förklara vikten av att uttrycka känslor och tankar i skrift.
2. Planera dagboksinlägg (10 min)
- Låt eleverna tänka på en händelse att skriva om.
- Ge dem tid att skriva ner stilar, känslor och reflektioner.
- Stöd eleverna att formulera sina tankar.
- Uppmuntra till kreativitet och personlig touch.
3. Skrivande av dagboksinlägg (20 min)
- Eleverna skriver sina dagboksinlägg utifrån sina planer.
- Uppmana dem att inkludera känslor och sin egen röst.
- Ge tips om hur man bygger upp texten med inledning, huvuddel och avslutning.
- Erbjud hjälp och svara på frågor under skrivandet.
4. Framläggning av dagboksinlägg (10 min)
- Ge eleverna möjlighet att dela sina inlägg med en kamrat eller i mindre grupper.
- Ställ frågor till varandra för att fördjupa diskussionen.
- Ge uppmuntran och feedback på innehåll och formuleringar.
- Avsluta med en gemensam reflektion om arbetet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Dagbokens struktur: Förstå vikten av inledning, huvuddel och avslutning i en dagbok. En bra dagbok gör det lättare att återge händelser och känslor.
- Språkliga uttryck: Användning av känslospråk och beskrivande ord för att fånga läsarens intresse.
- Kreativitet i skrivande: Uppmuntran till att använda fantasi och personligt perspektiv när man skriver.
- Feedback och reflektion: Vikten av att ge och ta emot feedback i skrivandet för att utvecklas som skribent.
- Diskussion och interaktion: Styrkan i att diskutera och reflektera med kamrater för att förbättra sina skrivkunskaper.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Dagbok | En personlig skrivbok där man skriver ned sina tankar och händelser som inträffar dagligen. | Från medeltidslatin “diarium”, vilket betyder “daglig”. |
Reflektion | Processen av att tänka tillbaka på eller analysera en specifik händelse eller tankesätt. | Från latin “reflectere” vilket betyder “att böja tillbaka”. |
Känslor | Emotionella tillstånd som finns inom en person, vilka påverkar deras tänkande och beteende. | Från latin “affectus”, vilket beskriver känslomässiga tillstånd. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka känslor kan ni uppleva när ni skriver om era egna erfarenheter? Hur kan det påverka er skrivning?
- B. Tror ni att andra personer kan förstå era känslor genom er dagbok? Varför eller varför inte?
- C. Vad är värdet av att skriva en dagbok i en digitaliserad värld? Hur skiljer det sig från att skriva på en dator eller mobil?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en visuell representation av sitt dagboksinlägg. Detta kan vara i form av en teckning, collage eller mind-map som fångar känslor och tankar från deras skriven text. Därefter kan de presentera sina skapelser i små grupper, vilket uppmuntrar till diskussion och reflektion.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad var det mest utmanande med att skriva ert inlägg? | |
Vilka känslor ville ni förmedla i ert dagboksinlägg? | |
Vad har ni lärt er om er själva genom denna skrivuppgift? | |
Hur kan ni använda den feedback ni fått från kamrater? | |
Vad tyckte ni om att läsa andras inlägg? | |
Vad skulle ni vilja göra annorlunda nästa gång ni skriver en dagbok? | |
Hur kan ni ta denna skrivning vidare i framtiden? | |
Vilken typ av dagboksförfattare vill ni vara framöver? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett dagboksinlägg som beskriver en betydelsefull händelse från veckan. Inlägget ska vara minst en A4-sida långt och fånga deras känslor och reflektioner kring händelsen. De uppmanas att använda olika beskrivande ord och formulera sig så att texten känns levande.
Citat
”Writing is an exploration. You start from nothing and learn as you go.” – E.L. Doctorow, 1986. Detta citat visar på den kreativa processen vid skrivande såväl som att det inte alltid krävs en färdig plan. Det knyter an till lektionens tema om att uttrycka sig fritt i dagboksform.