Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Svenska
Tema: Att göra inferenser från text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, och kunna samtala om och skriva egna berättelser med struktur och innehåll. Eleverna ska utbildas i att göra egna inferenser kring texter. | Eleven kan samtala om handlingen och karaktärerna i lästa böcker och andra berättande texter. Eleven kan göra enkla inferenser utifrån textens innehåll. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till inferenser (10 min)
- Förklara vad en inferens är.
- Ge exempel på hur man kan dra slutsatser av det som står i texten.
- Diskutera vikten av att gå bortom det som står skrivet.
- Högupplöst läsning (15 min)
- Läs en kort berättelse tillsammans med klassen.
- Under läsningen, stanna upp och ställ frågor som uppmanar till inferenser, exempelvis: “Vad tror ni hände här?” eller “Varför tror ni att karaktären gjorde så?”.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en kort text och be dem diskutera och lista inferenser de kan göra.
- Samla gruppens insikter och diskutera dem som en helklass.
- Reflektion och skrivande (10 min)
- Be varje elev att reflektera över dagens ämne genom att skriva ner en egen inferens de gjorde under lektionen.
- Diskutera värdet av att tänka kritiskt kring det man läser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Inferenser: Förståelse för att dra slutsatser baserat på ledtrådar i texten.
- Berättelsestruktur: Känna till de olika delarna av en berättelse.
- Kritiskt tänkande: Vikten av att tänka kritiskt kring det som läses.
- Diskussionsteknik: Hur man diskuterar och lyssnar på andras åsikter.
- Reflektion: Betydelse av personlig reflektion på läsningen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Inferens | En slutsats eller ett antagande baserat på tillgänglig information. | Från latin “inferre”, som betyder “att dra in” eller “att föra in”. |
Berättelse | En komposition av händelser som berättas av en berättare. | Från latin “narratio”, som betyder “berättelse”. |
Struktur | Sättet som något är uppbyggt eller organiserat på. | Från latin “structura”, vilket betyder “byggnad”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad betyder det att läsa mellan raderna? Ge exempel!
- B. Hur kan vi använda inferenser i vår vardag?
- C. Kan en berättelse vara en sann historia och samtidigt ha element av fantasi? Varför eller varför inte?
Aktivitet
Eleverna får välja en kort berättelse eller saga som de läst. I grupper om tre ska de diskutera berättelsen och identifiera tre inferenser baserat på textens innehåll. De ska sedan presentera sina inferenser för klassen och förklara hur de kom fram till dem. Aktiviteten syftar till att uppmuntra till samarbete och diskussion samtidigt som de lär sig mer om att läsa kritiskt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en inferens? | En slutsats baserad på information. |
Ge ett exempel på en inferens! | “Karaktären var ledsen för att de förlorade sitt husdjur.” |
Varför är inferenser viktiga? | De hjälper oss att förstå djupare. |
Hur kan vi använda inferenser? | Genom att ställa frågor till texten. |
Vad betyder berättelse? | En komposition av händelser. |
Vilka delar består en berättelse av? | Början, mitt och slut. |
Vad är skillnaden mellan yta och djup i berättelsen? | Yta är vad som händer, djup är varför det händer. |
Hur kan vi diskutera våra tankar om texter? | Genom att lyssna och ställa frågor. |
Hemuppgift
För att förstärka det som lärdes under lektionen, uppmanas eleverna att skriva en kort berättelse där de inkluderar minst två inferenser. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång. Jag rekommenderar att de ska tänka på hur deras karaktärer kan reagera på olika händelser och uppmuntra dem att använda ledtrådar i texten.
Citat
“Det är inte vad du ser, utan vad du ser mellan raderna.” – Okänd
Detta citat knyter an till lektionen genom att det påpekar vikten av att förstå djupet i det vi läser, något som är centralt när vi pratar om inferenser.