Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. ”Flugornas herre” (1954) av W. Golding. Mänskliga egenskaper och samhälle. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Skönlitteratur och mänskliga egenskaper i “Flugornas herre”

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Skönlitteratur, både klassiska och samtida verk, där författarens perspektiv, budskap och stil analyseras. Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.
Skönlitteraturens funktion i relation till samhället och hur människans handlingar påverkar andra. Eleven framför åsikter med till viss del underbyggda argument.
Lässtrategier och metoder för att förstå och analysera skönlitteratur, inklusive att sammanfatta och reflektera. Eleven sammanfattar olika texter med viss säkerhet.
Muntliga och skriftliga framställningar av texter som reflekterar på det lästa, i både struktur och innehåll. Eleven förbereder och genomför muntliga framställningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till “Flugornas herre” (10 min)

  • Presentera bokens grundläggande handling och huvudteman.
  • Diskutera kort om författaren William Golding och bokens publicering i samband med andra världskriget.
  • Fråga eleverna om de tror att människan är i grunden god eller ond.
  • Förbered eleverna på att fokusera på karaktärernas utveckling och konflikterna som uppstår på ön.

2. Karaktärsanalys (10 min)

  • Gå igenom huvudkaraktärerna: Ralph, Jack och Piggy.
  • Diskutera deras egenskaper och hur de speglar olika aspekter av mänsklig natur.
  • Analysera hur författaren använder dessa karaktärer för att diskutera civilisering kontra primitivism.
  • Låt eleverna fundera på vilken karaktär de skulle relatera till mest och varför.

3. Temat “Godhet vs Ondska” (15 min)

  • Diskutera bokens huvudtema: Är människan i grunden god eller ond?
  • Låt eleverna ge exempel från boken som stöder båda perspektiven.
  • Diskutera hur Golding visar på människans mörka sidor genom handlingar på ön.
  • Samtala om hur detta tema kan relateras till andra historiska och samtida situationer.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och huvudteman från boken.
  • Ge eleverna en chans att reflektera över hur de ser på människans natur efter att ha läst och diskuterat boken.
  • Uppmana eleverna att tänka på hur boken fortfarande är relevant i dagens samhälle.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Mänskliga egenskaper och naturen av ondskap: Golding utforskar människans natur genom en berättelse om unga pojkar på en ö utan vuxna. Konflikterna som uppstår visar på både samarbetsvilja och destruktiva tendenser. Det är viktigt att reflektera över dessa frågor i samtal.

  • Författarens perspektiv: William Golding var inspirerad av sina erfarenheter under andra världskriget och i samtida debatter om människans natur. Hans syn på människans inneboende ondskap speglas i berättelsen.

  • Symbolism i boken: Objekt som “flugan” och “ön” fungerar som symboler för mänskliga svagheter och samhällsstrukturer. Reflektera över hur dessa symboler hjälper till att förmedla bokens budskap.

  • Skildring av civilisation vs. primitivism: Golding visar hur snabbt och lätt civilisationen kan bryta samman när människor sätts under stress. Vad händer när normer och regler tas bort?

  • Konfliktens utveckling och dess upplösning: När pojkarna splittras i två grupper, uppstår allvarliga konflikter som eskalerar snabbt. Diskutera hur dessa konflikter kan jämföras med verkliga samhälleliga eller historiska situationer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Civilisation En social och kulturell utveckling där samhällsstrukturer och normer råder. Från latin civis (“medborgare”) och civilis (“medborgerlig”).
Primitivism Synsätt som anser enklare samhällen vara mer “äkta” eller “sanna”. Från latin primitivus (“ursprunglig”).
Samhälle En grupp människor som lever tillsammans och delar samma normer och regler. Från latin societas (“gemenskap”).
Ondska En egenskap eller handling som är moraliskt förkastlig och skadlig. Från fornsvenska ondska, ursprung i gammal germansk form.
Makt Möjligheten att påverka eller kontrollera andra. Från fornnordiska mátt (“förmåga, styrka”).

Diskussionsfrågor

A. Om vi placerar en grupp människor på en ö utan några vuxna, vad tror ni skulle hända? Skulle vi se samma utveckling som i “Flugornas herre”?

B. Vad innebär det att vara “civiliserad”? Är det något som människor naturligt har eller måste vi arbeta för att hålla oss civiliserade?

C. Vad tycker ni om Goldings syn på människans natur? Är vi i grunden goda eller onda, eller är vi något däremellan?

Aktivitet

Eleverna delas upp i grupper om fyra. Varje grupp får i uppgift att skapa en kort skiss av hur deras samhälle på en ö skulle se ut. De ska inkludera både positiva och negativa aspekter av deras samhälle, samt beskriva vad som skulle kunna leda till konflikter eller samarbeten. Efter 15 minuters diskussion presenterar grupperna sina idéer för resten av klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad handlar “Flugornas herre” om? En berättelse om unga pojkar som kraschlandar på en ö och måste kämpa för att överleva.
2. Vilka är de tre huvudkaraktärerna i boken? Ralph, Jack och Piggy.
3. Vad symboliserar flugan i boken? Den symboliserar ondskap och förfall.
4. Vad händer med samhällsstrukturen på ön? Den kollapsar när pojkarna splittras och olika grupper bildas.
5. Hur påverkar bokens tema människans syn på naturen? Boken visar att människan har både goda och onda sidor, vilket påverkar samhällsstrukturer.
6. Vilken roll spelar ledarskap i boken? Ledarskap spelar en avgörande roll i att skapa ordning eller kaos på ön.
7. Hur relaterar bokens budskap till dagens samhälle? Konflikter mellan individer och grupper i boken kan spegla moderna samhällsproblem.
8. Vad lär vi oss av bokens slut? Vi lär oss om människans sårbarhet för destruktiva krafter när samhällsstrukturer bryts ner.

Hemuppgift

Läs ett kapitel i “Flugornas herre” och skriv en kort reflektion om en av huvudkaraktärerna. Fokusera på deras egenskaper och hur de förändras under bokens gång. Använd exempel från texten för att stödja dina åsikter. Uppgiften kan göras både som läxa eller som komplettering för elever som varit frånvarande.

Citat

“Människan är inte ond i sig själv, men om omständigheterna tvingar henne kan hon bli det.” – William Golding, 1954

Detta citat reflekterar bokens centrala tema om hur människor reagerar under press och hur yttre omständigheter kan få fram våra mörkare sidor.


Modern Tillbaka-knapp
×