Lektion. Svenska. Förberedelse inför NP sakprosatext. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: Förberedelse inför NP sakprosatext

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i svenska ska bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att läsa och analysera sakprosa och skönlitteratur, samt att skriva texter med olika syften och stilar. Eleven kan läsa och förstå innehållet i både sakprosa och skönlitteratur, samt använda ett anpassat språk i sina egna texter.

Källa: [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till sakprosatext (10 min)
    • Definiera vad en sakprosatext är och ge exempel.
    • Diskutera skillnaden mellan sakprosa och skönlitteratur.
    • Visa exempel på kända sakprosatexter (artiklar, essäer, faktaböcker).
    • Presentera centrala teman och syften med sakprosa.
  2. Analysera exempeltexter (15 min)
    • Dela ut korta exempeltexter inom olika ämnen.
    • Låt eleverna arbeta i grupper för att identifiera huvudtemat och syftet med texten.
    • Diskutera resultaten gemensamt.
  3. Skriva som en sakprosaförfattare (15 min)
    • Ge eleverna en skrivövning för att skriva en kort sakprosatext.
    • Ställ frågor som: Vilken information vill du förmedla? Till vem skriver du? Vilket syfte har texten?
    • Gå igenom en enklare struktur för sakprosatexter (rubrik, inledning, brödtext, avslutning).
  4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
    • Sammanfatta dagens lektion och diskutera hur sakprosa kan användas i NP.
    • Låt eleverna reflektera över vilka kunskaper de har fått och hur de kan tillämpa dessa i NP.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Definition av sakprosatext: Förstå vad som kännetecknar en sakprosatext.
  • Analysera syfte: Kunna identifiera syftet med en given sakprosatext.
  • Skriva strukturerat: Lära sig hur man skriver en sakprosatext med tydlig struktur.
  • Kreera eget innehåll: Utveckla förmågan att skriva egna fakta och informationer.
  • Praktisk tillämpning: Använda kunskapen i förberedelser för NP.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Sakprosa Text som syftar till att informera eller förklara något. Från latin “sacrum” – som betyder sakralt, något som är viktigt.
Analys En grundlig undersökning av något. Från grekiska “analusis” – som betyder lösning eller upplösning.
Struktur Uppbyggnaden av en text eller ett system. Från latin “structura” – vilket betyder uppbyggnad.
Syfte Anledningen till varför något görs. Från latin “situs” – vilket betyder placerad, där.
Inledning Den första delen av en text som presenterar ämnet. Från latin “includere” – vilket betyder att stänga in.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad kännetecknar en bra sakprosatext enligt er?
  • B. Hur kan vi använda sakprosatexter i vår vardag? Ge exempel.
  • C. Vilken roll spelar sakprosan i nyhetsrapportering och information?

Aktivitet

En aktivitet kan vara att låta eleverna välja ett aktuellt ämne (t.ex. miljö, teknologi) och skriva en egen sakprosatext i små grupper. De kan forska om ämnet i klassens böcker eller använda internet. Efter att de skrivit sina texter kan de presentera dem för klassen och diskutera sina val av fakta och argument.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är en sakprosatext? En text som informerar eller förklarar.
2. Ge ett exempel på sakprosa. En artikel i en tidning.
3. Vad är syftet med sakprosa? Att informera eller förklara.
4. Vad är skillnaden mellan sakprosa och skönlitteratur? Sakprosa är faktabaserad och informativ medan skönlitteratur är fiktion.
5. Nämn en struktur för en sakprosatext. Inledning, brödtext, avslutning.
6. Vad är viktigt att tänka på vid skrivning av sakprosatext? Tydlighet och lagom med information.
7. Hur kan sakprosa användas vid NP? För att presentera fakta.
8. Vilket tema tyckte du var intressantast idag? Många svar, öppet för reflektion.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna uppmanas att skriva en sakprosatext på cirka 1-2 sidor (A4-format) om ett ämne de är intresserade av. De ska också inkludera minst fem fakta med källor och reflektera över hur de har använt sin sakprosakunskap.

Citat

“Kunskap är makt.” – Francis Bacon, 1597. Detta citat betonar vikten av att förstå och kunna använda kunskap, något som är centralt när vi skriver och analyserar sakprosatexter.


Modern Tillbaka-knapp