Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: Förberedelse inför NP sakprosatext
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i svenska ska bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att läsa och analysera sakprosa och skönlitteratur, samt att skriva texter med olika syften och stilar. | Eleven kan läsa och förstå innehållet i både sakprosa och skönlitteratur, samt använda ett anpassat språk i sina egna texter. |
Källa: [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till sakprosatext (10 min)
- Definiera vad en sakprosatext är och ge exempel.
- Diskutera skillnaden mellan sakprosa och skönlitteratur.
- Visa exempel på kända sakprosatexter (artiklar, essäer, faktaböcker).
- Presentera centrala teman och syften med sakprosa.
- Analysera exempeltexter (15 min)
- Dela ut korta exempeltexter inom olika ämnen.
- Låt eleverna arbeta i grupper för att identifiera huvudtemat och syftet med texten.
- Diskutera resultaten gemensamt.
- Skriva som en sakprosaförfattare (15 min)
- Ge eleverna en skrivövning för att skriva en kort sakprosatext.
- Ställ frågor som: Vilken information vill du förmedla? Till vem skriver du? Vilket syfte har texten?
- Gå igenom en enklare struktur för sakprosatexter (rubrik, inledning, brödtext, avslutning).
- Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och diskutera hur sakprosa kan användas i NP.
- Låt eleverna reflektera över vilka kunskaper de har fått och hur de kan tillämpa dessa i NP.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Definition av sakprosatext: Förstå vad som kännetecknar en sakprosatext.
- Analysera syfte: Kunna identifiera syftet med en given sakprosatext.
- Skriva strukturerat: Lära sig hur man skriver en sakprosatext med tydlig struktur.
- Kreera eget innehåll: Utveckla förmågan att skriva egna fakta och informationer.
- Praktisk tillämpning: Använda kunskapen i förberedelser för NP.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sakprosa | Text som syftar till att informera eller förklara något. | Från latin “sacrum” – som betyder sakralt, något som är viktigt. |
Analys | En grundlig undersökning av något. | Från grekiska “analusis” – som betyder lösning eller upplösning. |
Struktur | Uppbyggnaden av en text eller ett system. | Från latin “structura” – vilket betyder uppbyggnad. |
Syfte | Anledningen till varför något görs. | Från latin “situs” – vilket betyder placerad, där. |
Inledning | Den första delen av en text som presenterar ämnet. | Från latin “includere” – vilket betyder att stänga in. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad kännetecknar en bra sakprosatext enligt er?
- B. Hur kan vi använda sakprosatexter i vår vardag? Ge exempel.
- C. Vilken roll spelar sakprosan i nyhetsrapportering och information?
Aktivitet
En aktivitet kan vara att låta eleverna välja ett aktuellt ämne (t.ex. miljö, teknologi) och skriva en egen sakprosatext i små grupper. De kan forska om ämnet i klassens böcker eller använda internet. Efter att de skrivit sina texter kan de presentera dem för klassen och diskutera sina val av fakta och argument.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en sakprosatext? | En text som informerar eller förklarar. |
2. Ge ett exempel på sakprosa. | En artikel i en tidning. |
3. Vad är syftet med sakprosa? | Att informera eller förklara. |
4. Vad är skillnaden mellan sakprosa och skönlitteratur? | Sakprosa är faktabaserad och informativ medan skönlitteratur är fiktion. |
5. Nämn en struktur för en sakprosatext. | Inledning, brödtext, avslutning. |
6. Vad är viktigt att tänka på vid skrivning av sakprosatext? | Tydlighet och lagom med information. |
7. Hur kan sakprosa användas vid NP? | För att presentera fakta. |
8. Vilket tema tyckte du var intressantast idag? | Många svar, öppet för reflektion. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna uppmanas att skriva en sakprosatext på cirka 1-2 sidor (A4-format) om ett ämne de är intresserade av. De ska också inkludera minst fem fakta med källor och reflektera över hur de har använt sin sakprosakunskap.
Citat
“Kunskap är makt.” – Francis Bacon, 1597. Detta citat betonar vikten av att förstå och kunna använda kunskap, något som är centralt när vi skriver och analyserar sakprosatexter.