Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Från idé till text

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att skriva olika typer av texter och öva på berättande skrivande.Eleven kan skriva enkla texter med viss tydlighet och sammanhang.
De ska lära sig att bearbeta och förbättra sina egna texter.Eleven kan ge exempel på sin egen text och vad som ska förbättras.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Inledning och inspirationsövning (10 min)

  • Börja lektionen med att introducera temat för dagen och diskutera vikten av att utveckla sina idéer till en sammanhängande text.
  • Använd en kort berättelse som exempel och fråga eleverna om idéer utifrån den.

2. Idéutveckling (15 min)

  • Dela ut papper och pennor. Be eleverna att fundera över en idé till sin berättelse.
  • De kan använda en tankekarta för att skissa på sina tankar om karaktärer, miljö och handling.
  • Gå runt i klassrummet och stötta eleverna i att formulera sina idéer.

3. Skrivprocess (20 min)

  • Eleverna börjar skriva sin berättelse baserat på sina idéer.
  • Påminn dem om att tänka på inledningen, handlingen och hur berättelsen ska avslutas.
  • Gå runt i klassen och ge hjälp och motivera dem i deras skrivande.

4. Bearbetning och delning (5 min)

  • När eleverna är klara kan de i par diskutera sina berättelser och ge varandra feedback.
  • Be dem tänka på vad som är bra och vad som kan göras bättre.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättande skrivande: Förståelse för hur man bygger upp en berättelse med en inledning, handling och avslutning.
  • Idéutveckling: Hur man tar en idé och utvecklar den till en fullständig text.
  • Språk och stil: Förmåga att använda ett språk som passar berättelsen och anpassa stilen efter publiken.
  • Feedback: Vikten av att ge och ta emot feedback för att utveckla sin skrivförmåga.
  • Bearbetning: Att kunna revidera och förbättra texter för att få dem att bli tydligare och mer intressanta.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
BerättelseEn sammanhängande text som beskriver händelser och personer.Kommer från verbet ‘berätta’, som har svenska rötter.
IdéEn tanke eller en uppfattning som ligger till grund för något.Härstammar från grekiskans ‘idea’, vilket betyder ‘form’ eller ‘mönster’.
FeedbackÅterkoppling och kommentarer på något arbete eller prestation.Kommer från engelskans ‘feedback’, vilket betyder ‘återkoppling’.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad gör en berättelse intressant för dig?
  • B. Hur kan ni använda era idéer för att berätta något spännande?
  • C. Har ni upplevt något liknande som era berättelser handlar om?

Aktivitet

Eleverna får arbeta med att omvandla sina idéer till en berättande text. Under tiden för skrivprocessen uppmuntras de att tänka på hur de kan förgylla sina berättelser med detaljer och beskrivningar. Samtidigt ska de stödja varandra genom att ge konstruktiv feedback. Det är viktigt att de får möjlighet att experimentera med olika sätt att föra sin berättelse framåt, både genom ord och struktur.

Exit-ticket

FrågorSvar
1. Vad handlar din berättelse om?Kort beskrivning av motivet.
2. Hur kom du på din idé?Processen bakom idéutvecklingen.
3. Vad var utmanande med att skriva?Reflektion över skrivprocessen.
4. Vilka känslor ville du förmedla?Känslomässigt innehåll i berättelsen.
5. Vad kan du förbättra i din text?Insikter om textens utveckling.
6. Hur kan du beskriva din karaktär?Detaljer om karaktärens egenskaper.
7. Vad har du lärt dig idag?Reflektion över skrivlektionens innehåll.
8. Vad tycker du om feedback?Tankar om att ge och ta emot feedback.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna färdigställa sin berättande text om hemma. De kan även illustrera sin berättelse med egna teckningar. Eleverna rekommenderas att läsa sin berättelse för en familjemedlem och be om deras kommentarer, vilket kan ge ytterligare insikter i hur man kan förbättra texten. Uppgiften bör vara max 1-2 sidor A4.

Citat

”Skrivande är ett sätt att upptäcka vad du tycker.” – Joan Didion. Detta citat betonar vikten av skrivande som en metod för att förstå sina egna tankar och känslor, vilket är centralt för elevernas arbete med sina berättelser.